Medieundersøkelsen ble presentert under Nordiske Mediedager.

Medieundersøkelsen:

Over halvparten av unge forsøker å unngå temaer i nyhetene

46 prosent av redaktørene mener de dekker temaer de unge vil ha. 

Publisert Sist oppdatert

58 prosent av unge svarer at de aktivt forsøker å unngå nyheter eller enkelte temaer i nyhetene. 66 prosent av journalister svarer det samme, mens 47 prosent av redaktørene svarer at de aldri har gjort det. 

Det viser Medieundersøkelsen som ble lagt frem under Nordiske Mediedager i Bergen torsdag. I år ble det stilt spørsmål om blant annet om unge og poltikk i media.

I tillegg til et landsrepresentativ for Norge, medlemmer av Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening, er også unge mellom 16–24 år og ungdomspolitikere med i undersøkelsen.

Halvparten mener de dekker temaer for unge

På spørsmål om redaktørstyrte medier gir en rettferdig dekning av alle politiske partier, er redaktører og journalister henholdsvis 78 prosent og 73 prosent enig i det. Mens blant de unge, mener bare 39 prosent det samme.

På spørsmål om mediehusene bruker ressurser på å nå ut til unge med politisk innhold, svarer 45 prosent av redaktørene og 42 prosent av redaktørene at det skjer i liten eller svært liten grad, mens 30 og 32 prosent mener det skjer i stor grad. 

43 prosent svarer at de i liten grad har strategier for å engasjere unge i politisk debatt eller nyhetsdekning. 

På spørsmål om mediehusene dekker temaer unge er opptatt av, mener 46 prosent av redaktørene at de gjør det i stor grad, mens 39 prosent av redaktørene svarer det samme. 

Det er også spurt om hvilke tre politiske saker mediene burde ha prioritert høyest den siste måneden. Da svarer Ungdomspolitikerne og befolkningen «forsvar og sikkerhetspolitikk», begge med 44 prosent. bare 16 prosent av de unge mener det samme. 27 prosent av de unge mener skole og utdanning burde blitt prioritert, med tilgang på helsevesen på 25 prosent. 

40 prosent av ungdomspolitikerne mener utenrikspolitikk burde bli prioritert høyest, mens 10 prosent av de unge mener det samme. 

Mediene har blitt spurt hva som har blitt prioritert høyest den siste måneden. Der svarer 35 prosent av redaktørene forsvar og sikkerhetspolitikk, mens 33 prosent svarer skole og utdanning. 

Dette følger de med på

Det er også stilt spørsmål om hvilke program de spurte følger med på. Mens 73 prosent av journalistene har sett Dagsrevyen den siste måneden, har bare 26 prosent av de unge gjort det samme. Samtidig svarer halvparten av de unge at de har fulgt med på TV 2 Nyhetene, seks prosentpoeng over journalistene.

Av programmene de har spurt om treffer NRKs Debatten best blant unge med 28 prosent. For redaktører er tallet 70 prosent, og for journalister 58 prosent.

Når det gjelder politiske podkaster, som Aftenpodden, Giæver og gjengen og Stortingsrestauranten, er det få unge som svarer at de lytter på dise. For Aftenpodden svarer 24 prosent av redaktørene at de lytter på podkasten, mens syv prosent av unge svarer det samme. For Giæver og gjengen svarer to prosent av både de unge, og befolkningen at de lytter. Mens 26 prosent av redaktørene, og 16 prosent av journalistene lytter. 

Stortingsrestauranten, som er Høyres podkast, treffer best blant ungdomspolitikerne, med 14 prosent. Mens bare én prosent av journalistene og befolkningen lytter. 

Mange funn

Nordiske Mediedager har i forkant også delt flere funn fra undersøkelsen.

Medier24 har allerede omtalt at hver femte ungdom har lav tillit til mediene. Og at politiske journalister mener kommunikasjonsrådgivere er den største utfordringen med å dekke politikk.

Journalisten har skrevet at hver tredje journalist synes det brukes for mye anonyme kilder i politisk journalistikk. 

Medieundersøkelsen er utført av Respons Analyse i mars og april 2025, på oppdrag fra Nordiske mediedager. Undersøkelsen inkluderer:

  • 1106 personer i et landsrepresentativt utvalg
  • 475 unge mellom 16 og 24 år
  • 841 medlemmer av Norsk Journalistlag
  • 204 medlemmer av Norsk Redaktørforening
  • 232 ungdomspolitikere

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS