Bente Sollid holdt foredrag under Fagpressedagen tirsdag.

Kunstig intelligens: Advarer mot akterutseiling

Bente Sollid oppfordrer Fagpressens medlemmer om å ta i bruk KI.

Publisert

– Internett frem til i dag har vært en lang og gradvis oppvarming av hvilke muligheter som ligger i nettet.

Det sier foredragsholder Bente Sollid under Fagpressedagen tirsdag. Hun er gründer av Digital Hverdag og foredragsholder innen digital transformasjon og kunstig intelligens.

Hun mener nettet vil endre seg mye raskere og helt fundamentalt sammenlignet med tidligere. Hun beskriver kunstig intelligens som en bølge man ser, men ikke helt vet når kommer.

– Rådet er å komme seg opp på padlebrettet så fort som mulig. Det er mye hyggeligere å ta en reise når du har kontroll og står støtt på brettet underveis, sier hun.

Aha-opplevelser

Sollid fikk sin første aha-opplevelse da hun ble kjent med internett. Siden har det vært sterk fremvekst av digitale selskaper som Amazon, Google, Facebook, Microsoft og Apple, som har endret markedet.

Disse selskapene har blitt noen av verdens største selskaper i markedsverdi, og har endret flere markeder.

Hun ramser opp tre store aha-opplevelser som har vært disruptive:

  • Internett
  • iPhone
  • Generativ KI

Med den siste sikter hun til november 2022 og OpenAIs lansering av ChatGPT.

– Med å ha en kunstig intelligens med oss i lomma vi kan spørre og bruke, så ser vi at hele nettet, hele den digitale hverdagen, er i ferd med å forandre seg dramatisk, sier hun.

– Den aha-opplevelsen som kommer med kunstig intelligens er muligens enda større enn den vi opplevde på 90-tallet.

Må være nysgjerrig

Hun savner noen som kan skrive om hvilke muligheter KI kan gi oss, og at det er veldig polarisert i dag.

Hun mener fokuset på være på teknologien, altså det kunstige.

– Hvis vi ikke gjør det, så kommer vi til å oppleve det samme som de som ikke tok internett på alvor lenger. De er ikke blant oss lenger, sier hun.

– Og de som ikke tar kunstig intelligens på alvor og ikke er nysgjerrige på hvilken teknologi det er og hva det kan gjøre for din bransje, de kommer heller ikke til å være de sterkeste selskapene fremover.

Et eksempel hun trekker frem er hvordan Nokia reagerte da Apple introduserte den første iPhone i 2007, som var lite. På få år falt aksjekursen fra over 40 dollar til under 10 dollar.

– Nokia forsvant jo for at de ikke var relevante, sier hun.

Ikke blåkopi

Sollid er sikker på at det vil komme en korrigering etter mye hype, og viser til at slik var det med internett også, med dotcom-boblen.

– Men det er forskjeller på de som skjedde på 90-tallet og det som skjer nå. Nå er det mye sterkere og større investeringer i datasentre og infrastruktur. Vi er mye bedre digitalisert, så det er ikke en blåkopi av det som skjedde forrige gang, forteller hun.

Andre teknologier, som datamaskinen, var bare en elektrisk skrivemaskin i starten, drar hun frem som eksempel. Det tok tid å hente verdi.

– Den fikk vi effekt ut av da vi fikk internett og koblet maskinene sammen, sier hun og utdyper:

– Det tar litt tid før man klarer å adoptere teknologiene. Derfor må vi tenke hva må til for at vi klarer å få god produktivitetsøkning eller vekst og synergier og fordeler ut av KI-teknologi, sier hun.

For ordens skyld: Medier24 er medlem i Fagpressen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS