– Noen av de største endringene som skjer i VG nå, skjer på breakingdesken, sier breakingsjef Geir Arne Kippernes.
VG har vært gjennom en nedbemanning denne vinteren. 33 ansatte i mediehuset tok sluttpakke.
Breakingdesken ble også rammet av kutt. Nå er de til sammen rundt 25 journalister i turnusen, siden de har slått sammen redaksjonene tekst og TV.
Målet er fortsatt å være «Først og best».
– Når det skjer store ting, så kommer folk til oss. Hvis vi ikke leverer da, så begynner folk å sjekke NRK, Dagbladet og TV 2.
– Hard konkurranse
I tillegg har de droppet bildesjef på kveldstid, og har en mindre vakt på morgenen. Der det før var én person som forvaltet nyhetsinnhold til eksterne skjermer, gjør VGs Videofy-program at en annen morgenvakt kan ta over det ansvaret.
– Vi har blitt noen færre, så det er klart vi merker det vi også.
Innen breakingjournalistikk er det kommet en egen konferanse. Flere mediehus har styrket breakingdeskene sine de siste årene.
– Det er hard konkurranse. Vi har som mål å øke forspranget til våre konkurrenter under store nyhetshendelser, sier han.
Han synes VG har gode rutiner og er dyktige når det koker. At flere mediehus gjør det samme på breaking er ikke bare bra tror han.
– Konkurranse er skjerpede, samtidig kan det være en svakhet at alle ruster opp på breaking: De store mediehusene blir ganske like i sin tilnærming.
– Hva blir neste steg for VGs breaking?
– Det er noe jeg bruker veldig mye tid til å tenke på, sier han, og mener det fremover blir viktigere enn før å skille seg ut.
Han ramser opp noen eksempler på hvordan:
– Man må ha det eksklusive bildet, videoen som ingen andre har, eller en kildeopplysning som gjør at du kan vinkle på noe annet.
Helautomatisk?
Kippernes mener det er mye hjelp å hente i kunstig intelligens.
– Det er ufattelig mange prosesser som kan forenkles og forbedres, og dermed gjøre at vi kan få mer tid til å gjøre andre ting, som menneskemøter og å finne eksklusive nyheter.
I dag har de verktøy som kompisleser og transkribering, og noe de kaller «Meldern» som hjelper deg å skrive førsteutkastet til en sitatsak.
– Hvem vet hvilke verktøy vi har om 1 år, eller 5 år. Det kan være mange ting vi gjør i dag som vi ikke trenger å bruke like mye tid på fremover. Og det kan gjøre journalistikken bedre.
– Tror du VGs breakingrigg på et tidspunkt vil bli helt automatisk?
– Nei, det tror jeg ikke. VG har for store ambisjoner på breaking til at vi kan helautomatisere alt. Det viktige er jo det som skiller oss ut, og for å være først må vi agere på tips, ha kilder og skaffe kontakt med leseren. Vi må ut med fotografer og møte mennesker.
Front-trafikken viktigst
Schibsted har inngått en avtale med OpenAI. Kippernes tror ikke det vil gå særlig utover hvordan breakingdesken jobber – i hvert fall ikke på kort sikt.
I dag får de størstedelen av trafikken sin fra egen front.
– Det er fortsatt målet vårt fremover. En veldig liten andel av VGs trafikk i dag kommer fra Google. Derfor tror jeg ikke det vil komme stor trafikk fra OpenAI.
Hvordan brukervanene vil se ut i fremtiden, tør han ikke å spå. Akkurat nå er det viktigst å vinne breakingkampen foran konkurrentene.
– Og det er jo det som er fint med breaking: Neste slag er aldri langt unna.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no