Birkeland har ansvaret for et større «transformasjonsarbeid» i TV 2, sammen med organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.
Birkeland trekker fram strømmetjenesten TV 2 Play som eksempel.
Christian BirkelandChristianBirkeland
Digitaldirektør, TV 2
Han mener de har gjort mye bra i arbeidet med utviklingen av TV 2 Play, men at de ikke har hatt like stort fokus på å involvere de som jobber med å produsere innholdet.
– I starten er det den delen vi kommer til å jobbe med, forteller han.
Da vil de se på hele TV 2, inkludert hele nyhetstjenesten og sport.
– Nyheter og sport har blitt drevet på mye av den samme måten. Det er en plattform som begynner å bli noen år gammel, og som er veldig knyttet opp til lineære TV-sendinger, forklarer han.
– Nå skal vi se om vi klarer å endre måten å jobbe på, sånn at vi har nyhets- og sportsprodukter som folk vil ha fremover, fortsetter han.
Vet ikke svaret
Eltvik Vindfeld forklarer at utgangspunktet er at både pengestrømmer og seervaner endrer seg i hele bransjen, og dermed også for TV 2.
Lene Eltvik VindfeldLeneEltvik Vindfeld
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør, TV 2
Målet er å effektivisere, slik at TV 2 kan konsentrere og styrke kraften rundt sin egen journalistikk.
Hva utfallet av arbeidet blir, vet de ikke enda.
– Det vi jobber med er arbeidsprosessene: Hvordan kan vi bruke teknologi til å få mer effektive og bedre arbeidsprosesser som støtter journalistikken og produktene våre, på plattformer der folk velger å se det, forteller hun.
Birkeland tar over:
– Måten vi angriper det på er at vi har en del ideer, både om hvordan vi kan jobbe, og hva som fungerer hos seerne og sluttkunden.
Noe av arbeidet er å samle masse ideer, snakke med fokusgrupper og teste ut.
– Vi har mange ting på tavla. Det er sikkert noen dårlige ideer og noen gode. Nå går vi inn i en periode der vi kommer til å eksperimentere og teste ut en del, forteller han.
– Vil du dele noe av det dere vil teste ut?
– Nei, det er for tidlig.
Kontinuerlig arbeid
Arbeidet med transformasjonen foregår i tett samhandling med redaksjonen.
Begge understreker at det ikke er et teknologiprosjekt, men kontinuerlig arbeid som involverer hele organisasjonen.
– Dette skal endre både nyhetsproduktene våre og sportsproduktene etter hvert i den ene enden, og måten redaksjonen jobber på i den andre enden, sier han.
Noe av målet er også å ha en så fleksibel plattform at det blir enklere å lage produkter og tjenester.
– Det er heller ikke lett med den gamle kringkastingsplattformen. Det tar tid og koster mye penger, sier Birkeland og fortsetter:
– Det handler om å være kosteffektiv og lett kunne snu oss rundt og ta posisjoner sammen med partnere, for eksempel.
– Vi må ha en moderne og fleksibel plattform. Det er litt av det vi ønsker å teste enda mer ut nå.