Digitaldirektør Christian Birkeland og organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.

TV 2 skal teste seg frem til endring av både sports- og nyhetsprodukter

TV 2 skal i gang med omfattende eksperimentering for å finne ut hvordan de kan jobbe annerledes.

Publisert

– Akkurat nå har vi startet det opp, sier Christian Birkeland, digitaldirektør i TV 2.

Nylig ble det kjent at kanalen skal omorganisere sin digitale satsing, i den forbindelse har det blitt tilbudt sluttpakker og tilbud om å søke andre roller i TV 2.

Birkeland har ansvaret for et større «transformasjons­arbeid» i TV 2, sammen med organisasjons- og kommunikasjons­direktør Lene Eltvik Vindfeld.

Birkeland trekker fram strømmetjenesten TV 2 Play som eksempel. 

Han mener de har gjort mye bra i arbeidet med utviklingen av TV 2 Play, men at de ikke har hatt like stort fokus på å involvere de som jobber med å produsere innholdet.

– I starten er det den delen vi kommer til å jobbe med, forteller han.

Da vil de se på hele TV 2, inkludert hele nyhetstjenesten og sport.

– Nyheter og sport har blitt drevet på mye av den samme måten. Det er en plattform som begynner å bli noen år gammel, og som er veldig knyttet opp til lineære TV-sendinger, forklarer han.

– Nå skal vi se om vi klarer å endre måten å jobbe på, sånn at vi har nyhets- og sportsprodukter som folk vil ha fremover, fortsetter han.

Vet ikke svaret

Eltvik Vindfeld forklarer at utgangspunktet er at både pengestrømmer og seervaner endrer seg i hele bransjen, og dermed også for TV 2.

Målet er å effektivisere, slik at TV 2 kan konsentrere og styrke kraften rundt sin egen journalistikk.

Hva utfallet av arbeidet blir, vet de ikke enda.

– Det vi jobber med er arbeidsprosessene: Hvordan kan vi bruke teknologi til å få mer effektive og bedre arbeidsprosesser som støtter journalistikken og produktene våre, på plattformer der folk velger å se det, forteller hun.

Birkeland tar over:

– Måten vi angriper det på er at vi har en del ideer, både om hvordan vi kan jobbe, og hva som fungerer hos seerne og sluttkunden.

Noe av arbeidet er å samle masse ideer, snakke med fokusgrupper og teste ut.

– Vi har mange ting på tavla. Det er sikkert noen dårlige ideer og noen gode. Nå går vi inn i en periode der vi kommer til å eksperimentere og teste ut en del, forteller han.

– Vil du dele noe av det dere vil teste ut?

– Nei, det er for tidlig.

Kontinuerlig arbeid

Arbeidet med transformasjonen foregår i tett samhandling med redaksjonen.

Begge understreker at det ikke er et teknologiprosjekt, men kontinuerlig arbeid som involverer hele organisasjonen.

– Dette skal endre både nyhetsproduktene våre og sportsproduktene etter hvert i den ene enden, og måten redaksjonen jobber på i den andre enden, sier han.

Noe av målet er også å ha en så fleksibel plattform at det blir enklere å lage produkter og tjenester.

– Det er heller ikke lett med den gamle kringkastingsplattformen. Det tar tid og koster mye penger, sier Birkeland og fortsetter:

– Det handler om å være kosteffektiv og lett kunne snu oss rundt og ta posisjoner sammen med partnere, for eksempel.

– Vi må ha en moderne og fleksibel plattform. Det er litt av det vi ønsker å teste enda mer ut nå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS