Christian Printzell Halvorsen
Foto: Caroline Roka
Christian Printzell Halvorsen blir ny Schibsted-sjef
Christian Printzell Halvorsen er utnevnt til ny konsernsjef for selskapet og tar over for Kristin Skogen Lund, når selskapet deler seg i to.
Den nye sjefen ble annonsert torsdag morgen.
Christian Printzell Halvorsen kommer fra rollen som EVP Schibsted Nordic Marketplaces & Delivery. Han vil tiltre sin nye rolle etter at salget av Schibsteds medievirksomheter til Tinius-stiftelsen er sluttført, en prosess som forventes å bli avsluttet på eller rundt 7. juni 2024.
– Etter en omfattende søkeprosess med kandidater både internt og eksternt, er vi overbevist om at Christian er det riktige valget for Schibsted fremover, sier Karl-Christian Agerup, styreleder i Schibsted.
– Christians dyptgående forståelse av Schibsteds markedsplasser og de muligheter og utfordringer de representerer, kombinert med hans forretningsforståelse og sterke lederegenskaper, gjør ham til den perfekte kandidaten til å lede Schibsted gjennom den neste spennende fasen. Schibsteds styre står fast ved den vertikaliseringsstrategien som Christian iverksatte for Nordic Marketplaces, samtidig som vi også erkjenner behovet for å gjøre selskapet mer konkurransedyktig og kostnadseffektivt, fortsetter Agerup.
Siden 2019 har Christian Printzell Halvorsen vært konserndirektør for Schibsted Nordic Marketplaces. Før dette var han administrerende direktør i Cxense ASA, et globalt teknologiselskap, fra 2017 til 2019.
Han har tidligere vært leder for FINN og SVP Product i Schibsted Markedplaces før Adevinta ble skilt ut i 2019.
Han har en mastergrad i datateknikk og informasjonssystemer fra NTNU.
– Det er et privilegium å få lede dette flotte selskapet med alle dets fantastiske mennesker, og jeg ser med både ydmykhet og glede frem til de oppgavene som ligger foran oss, sier Printzell Halvorsen.
Han legger til at markedsplassene er i hjertet av den sirkulære økonomien og representerer noen av de sterkeste merkevarene i Norden.
– Med vårt kontinuerlige fokus på å utvikle og utnytte innovativ teknologi, forandrer vi måten folk konsumerer varer og tjenester på, sier Printzell Halvorsen og legger til:
– Vår umiddelbare prioritet er å gjøre Schibsted til et enklere og mer kostnadseffektivt selskap som opererer innen fire kjernevertikaler: Mobility, Jobs, Real Estate og Recommerce. Vi ser at det finnes store muligheter i å utnytte disse posisjonene for å skape verdi, både gjennom å optimalisere eksisterende forretningsmodeller og utvide med nye, transaksjonelle løsninger. Jeg tror at Schibsted Marketplaces kan fortsette å være et verdensledende markedsplass-selskap ved å utnytte sine sterke posisjoner og ved å utvikle nye, innovative forretningsmodeller.
Schibsteds nåværende konsernsjef, Kristin Skogen Lund, kunngjorde i februar at hun trekker seg fra stillingen etter beslutningen om å selge Schibsteds medievirksomhet og skape to separate selskaper. Hun vil fratre i forbindelse med at salget er fullført, skriver konsernet.
Da vil Schibsted Media være eid av Tinius-stiftelsen og gå av børsen. Siv Juvik Tveitnes blir konsernsjef i det nye medieselskapet. Schibsted Markedplaces fortsetter på Oslo Børs under navnet Schibsted ASA til et nytt navn blir annonsert.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no