Christian Senning Andersen forklarer hvorfor de skal gi ut færre papiraviser fremover.
Christian Senning Andersen forklarer hvorfor de skal gi ut færre papiraviser fremover.

MENINGER:

Derfor kutter vi i papiravisen

«Skal vi ha lokalavis også i fremtiden, må vi tilpasse oss det kostnadsbildet vi til enhver tid ser. Det påvirker papiravisen», skriver Christian Senning Andersen.

Publisert

Fra 4. september vil Fremover komme ut to ganger i uken på papir, hver tirsdag og torsdag. Papiravisen vil komme sjeldnere, men bli fyldigere med flere sider.

Fra samme dato vil e-avisen komme ut allerede klokken 19 mandag og onsdag hver uke. Samtidig går vi fra å distribuere papiravisen med egne bud, til å kjøre den ut med Posten. Fremovers papirutgave vil derfor følge Postens distribusjon, og våre abonnenter vil oppleve å få papiravisen på ulike dager og til ulike tidspunkt.

Endringen vil for mange oppleves stor, det har jeg full forståelse for. Samtidig kommer ikke endringen helt uten grunn. 

Veldig mye har skjedd siden sist Fremover reduserte antallet utgivelser fra seks til fire utgaver i uken i 2017.

Det viktigste som har skjedd er at våre lesere er blitt mye mer digitale. Det største skiftet i digitale leservaner kom ikke i 2017, da vi giret opp digitalt. Den store endringen skjedde i koronaåret 2020. Fra første halvår til andre halvår dette året, mistet vi nesten halvparten av papiravisleserne våre. 

Samtidig vokste vi digitalt i stor fart. Nyheter var fortsatt viktig for leserne våre, og for stadig flere lesere, men papiravisen var ikke stedet leserne våre gikk til for å holde seg oppdatert. Nyhetene om nye tiltak og konsekvenser av korona kom fortløpende, og leserne våre gikk til fremover.no for å holde seg oppdatert løpende.

I dag bruker 94 prosent av abonnentene våre Fremovers digitale tilbud. Sju av ti abonnenter leser oss kun digitalt. Bare seks prosent av våre abonnenter har ikke tilgang digitalt. Det er rundt 500 abonnenter. Det påvirker papiravisen.

Samtidig som våre abonnenter blir mer og mer digitale, blir også våre annonsører mer digitale. Stadig flere annonsører foretrekker å nå ut med sine budskap digitalt. Skal vi være et attraktivt alternativ for våre annonsører, må fokuset vårt også være der annonsørene vil nå våre lesere. 

Når vi denne høsten reduserer antallet papirutgivelser hver uke, gjør vi det for å kunne bruke enda mer tid og konsentrere vår innsats mot å lage enda bedre og enda mer digitalt innhold. Alt dette innholdet vil selvsagt også være tilgjengelig i papiravisen to dager i uken, men for journalistene vil det naturlig nok i enda større grad handle om å lage innhold for våre digitale plattformer. Det påvirker papiravisen.

Det tredje og siste som har skjedd er at det å gi ut papiravis er blitt dyrt. Veldig dyrt.

Papirprisene har økt og økt bare de siste månedene. Distribusjonskostnadene har vært høye, og er blitt høyere. På et tidspunkt vil det ikke være bærekraftig å gi ut papiravis fire dager i uken. 

Vi går ned fra fire til to ukentlige utgivelser for å komme denne utviklingen i forkjøpet. Skal vi ha lokalavis også i fremtiden, må vi tilpasse oss det kostnadsbildet vi til enhver tid ser. Det påvirker papiravisen.

———————————————-

En lengre versjon av denne teksten ble først publisert hos Fremover, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS