KOMMENTAR:

Slapp av, folkens. Dere kommer etter alt å dømme til å få nøyaktig like mye stoff fra NRK i Facebook-feeden deres

«Det er ingenting som tyder på at nedleggelsen av NRK Nyheter vil få noe særlig å si for trafikken», skriver Eugene Brandal Laran.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne teksten ble først publisert på Larans profil på Facebook, og er gjengitt med tillatelse.

Advarsel! Langt og svært nerdete innlegg om betydningen av at NRK Nyheter skal legges ned på Facebook!

Etter at NRK gikk ut i Morgenbladet og fortalte at de skal legge ned Facebook-sida til NRK Nyheter har det løpt en liten debatt i bransjebladene våre, der ord som «samfunnsoppdrag» og «mediemangfold» har blitt løftet fram.

Det kan sikkert virke litt skummelt for noen, men når det skal settes to streker under svaret kommer NRK til å få akkurat like mye trafikk fra Facebook i framtida - og de kommer til å være like synlige i folks feeder - hvis ikke NRK tar langt mer radikale grep i langtidsplanen sin.

Fordi:

NRK har (minst) 26 forskjellige sider på Facebook. Det strekker seg helt fra gigantiske NRK Underholdning med sine 804 400 følgere til NRK Tegnspråk med sine 4700.

Til sammen har NRK-sidene enorme 3,5 millioner følgere (NB! Ikke det samme som fysiske personer). Den siste måneden har disse sidene lagt ut 2167 poster som til sammen har gitt 794 700 likes, kommentarer og delinger.

Til sammenlikning har VG, som også har stilt seg kritiske til Facebook, 1,37 millioner følgere på VG, VG Meninger, VG Sporten, VG-Lista Topp 20, VG+, VG Rampelys, VGTV Underholdning og VG Vektklubb. De har til sammen lagt ut 1100 poster den siste måneden, altså halvparten av hva NRK har postet.

Og hvis vi fjerner NRK Nyheter fra lista, står NRK fortsatt igjen med 2067 poster som til sammen har gitt 711 600 likes, kommentarer og delinger. Det er så store tall at NRK uansett får den synligheten Facebooks algoritmer er villig til å gi dem. Det står og faller i hvert fall ikke på publiseringsvolumet.

(For ordens skyld, Dagbladet har 881 900 følgere på våre sider. Den siste måneden har vi lagt ut 3300 poster. Vår filosofi er at Facebook er vårt digitale postbud og at vi treffer folk der som ikke nødvendigvis oppsøker nettaviser for å få med seg nyhetene).

Mange av de 3,5 millioner følgerne har likt flere av NRKs sider, noe som er et sterkt signal til Facebook om at disse brukerne vil ha NRK-stoff i feeden siden, helt uavhengig av om NRK Nyheter legges ned.

Du trenger i bunn og grunn ikke å like noen av NRKs sider. Har du først vist interesse for NRK-stoff, enten ved å klikke på sakene, kommentere, dele eller like dem, kommer Facebook til å fortsette å fôre deg med dem. Har du ikke klikket, kommentert, delt eller likt, vil du fortsatt få NRK-saker i feeden fordi venner og familie har interagert med saken.

I tillegg har NRK så mange store sider at de kan krysspublisere omtrent alt de lager. Saken om Russlands viktigste atomubåtbase gikk ut både på Facebook-sidene til NRK Nyheter og NRK Finnmark. Saken om Hedda som drev med selvskading i 15 år ble publisert på sidene til NRK Nyheter og NRK P3. Saken om Janne som sluttet med heroin etter 30 år havnet på NRKs hovedside og NRK Stor-Oslo. De gode sakene med størst potensial kan altså fortsatt postes på store Facebook-kontoer, selv om NRK Nyheter forsvinner.

I midten av mars reduserte NRK Nyheter antallet poster fra ca. femten om dagen til fem. Samtidig skrudde de av kommentarfeltene, noe som selvfølgelig reduserer sakenes rekkevidde. Nå skal de gå fra fem til null, i teorien en mindre publiseringsmessig endring enn den som ble innført i mars.

Så, hva skjedde med trafikken deres da de kuttet 66 prosent av sakene på NRK Nyheters Facebook og samtidig dro ned rekkevidden med stengte kommentarfelt?

Fra uke ti til uke tolv falt de med 47 939 nettlesere på den offisielle målingen av trafikk til norske nettsider (for å få relevante tall har jeg bare tatt ut trafikk til nettsidene, jeg har utelukket bruk av radio- eller tv-app). I samme periode falt VG med 142 600 og Dagbladet med 92 262.

Fra uke 10 til uke 20 har NRK hatt en nedgang på nettsidene sine på 109 872 nettlesere, Dagbladet har hatt en nedgang på 153 299 og VG 109 495. Dette er helt naturlig nedgang siden krigen i Ukraina hadde enorme lesertall i begynnelsen.

Det er altså ingenting som tyder på at nedleggelsen av NRK Nyheter vil få noe særlig å si for trafikken. Til det er tilstedeværelsen til NRK på Facebook altfor massiv i dag.

Så, slapp av, folkens. Dere kommer etter alt å dømme til å få nøyaktig like mye stoff fra NRK i Facebook-feeden deres fortsatt.

/nerd off

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS