Eugene Brandal Laran, KI-sjef i Dagbladet.

Kunne lite om KI da han fikk rollen: – Jeg fikk kjeft hjemme

Dagbladet-redaksjonen har to ressurser som driver med kunstig intelligens. – Jeg skulle gjerne hatt mange flere, men det tror jeg alle avdelinger her på huset skulle likt å ha, sier KI-sjef Eugene Brandal Laran.

Publisert

– Vi skal være blant de aller beste på KI, sier Eugene Brandal Laran i Dagbladet. 

Målet er høyt, tross få ressurser. Han er én av bare to personer som jobber med kunstig intelligens i redaksjonen.

For ett år siden kunne KI-sjefen lite om kunstig intelligens. I dag leder han Dagbladets satsing som skal gjøre avisen bedre og mer effektiv.

Det første han gjorde var å få med seg en haug med webinarer for å se hva andre har gjort. Inntrykket var at Dagbladet kunne få til veldig mye av det samme som andre.

– Det er veldig lite ute i verden som har overrasket og inspirert, men Skandinavia ligger langt foran her, sier han til Medier24.

– På verdensbasis ligger vi veldig høyt oppe, og i Norge har vi litt å strekke oss etter fortsatt., sier Eugene Brandal Laran.

Laran har vært mannen som har vært med på å bygge opp flere satsinger i Dagbladet, som mobil, iPad, TV, og sist sosiale medier.

– Litt gründervirksomhet har jeg alltid likt å drive med, og det er jeg veldig glad for at jeg har fått muligheten til å gjøre det her. Det, og de fantastiske menneskene og miljøet, er grunnen til at jeg har vært her alle disse årene. De har vært flinke til å gi meg nye utfordringer, sier han.

Men han innrømmer at overgangen var stor.

– Jeg fikk kjeft hjemme. Det var en kveld vi satt på hytta og det var ikke noe kult på TV. Dama skulle lese. Da koblet jeg opp et webinar på TV-en, og da fikk jeg høre det, forteller han.

– Så du jobbet i ferien?

– Ja, men Dagbladet er en del av DNA-et mitt. De føles jo ikke som jobb, og det er alltid veldig gøy å lære nye ting.

Få ressurser

I Dagbladet er han én av to ressurser som jobber med kunstig intelligens. Den andre er Sondre Rahm, som er i permisjon for tiden.

Dagbladet-eier Aller Media har en KI-gruppe i Danmark som de samarbeider med.

– Jeg skulle gjerne hatt mange flere, men det tror jeg alle avdelinger her på huset skulle likt å ha, sier han.

Likevel skorter det ikke på ambisjonene.

– Jeg tror ikke det er så lenge før vi er helt oppi teten, sier han.

– På verdensbasis ligger vi veldig høyt oppe, og i Norge har vi litt å strekke oss etter fortsatt.

Jobber med nye løsninger

I dag har Dagbladet en egen KI-portal, som ifølge Laran brukes av hele redaksjonen. Den inneholder flere tjenester, som kompisleser, etikksjekk, transkribering og sitatsakmaskin.

– Bortsett fra KI-portalen, har dere andre verktøy, som video eller lyd?

– Vi har noen tjenester, og det er flere løsninger som er rett rundt hjørnet, spesielt innenfor video. Men det er nok denne delen av KI-jobben jeg har dårligst samvittighet for.

KI-produkter ut mot sluttbruker er også et ønske, men hovedprioriteren har vært å lage verktøy for reporterne.

Han håper at de snart kan få på plass verktøy som fanger opp breaking news kjappere, og ellers nyheter som de kanskje hadde oversett.

– Uten at jeg skal gå i detalj, så kan du se hvordan iTromsø har fått en oversikt over boligsalg og sånt. Akkurat det de har gjort kan brukes på veldig mange områder, forteller Laran.

– Jeg tror ikke det er så lenge før vi er helt oppi teten, sier Dagbladets KI-sjef.

Når det kommer til chatbots, trekker han dem frem som spennende, men tror ikke det blir brukt så mye hos redaksjoner som har innført det.

I Norge har VG innført en chatbot-løsning, kalt heiVG.

– Det jeg synes er mest spennende hos VG er nok «dette har skjedd siden sist». Det synes jeg er er en veldig kul løsning, sier han.

Om heiVG spesifikt sier han:

– Jeg ser ikke for meg at det er et produkt som kjernebrukerne vil kaste seg over. Jeg tror det er litt for spesielt interesserte.

Likevel synes han det er kult at de har turt å gå foran og eksperimentere.

– For en del bedrifter ville det nok vært mye diskusjon om at man ikke har redaksjonell kontroll. Det vil komme svar som ikke er riktige. Men da har de sagt at sånn er KI. Det er kult, kommenterer Laran.

VG sier også at det er en ikke-redaksjonell tjeneste.

– Den er litt tynn, mener Laran.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS