Frode Hansen, her fra en tidligere anledning.

KOMMENTAR:

Fra gulljakke til kalddusj

«Når du pisser i buksa for å holde varmen, blir du ikke bare kald. Du begynner også å lukte vondt. Det kan virke som om både lojale lesere og eiere er lei av å holde seg for nesa», skriver Hanne McBride

Publisert Sist oppdatert

Kanskje var det ikke mulig for mannen med gulljakka å lykkes med oppdraget. Han hadde jobbet under en Alexandra Beverfjord som nøt stor respekt internt. Vekk var flørtingen med kultureliten, og inn kom større fonter og mer breaking. Beverfjord dyrket det ekstremt tabloide. Selv om strategien de jobbet etter, ble sterkt kritisert, leverte den på tall, og det beroliget både ansatte og eiere: Dette funker!

Men så kom lukta snikende. Ifølge MBLs tall har Dagbladet de to siste årene mistet 174.000 lesere i daglig dekning. Nyheten om redaktørens fall forskutterer mest sannsynlig et ytterligere fall når morgendagens opplagstall slippes. Avstanden fra et konsern som snakker om merkevare og om omdømme, og en Dagblad-front som roper om porno som om det haster, kan rett og slett ha blitt for stor. 

Aller har skjønt at de må ta seg en dusj og bytte bukse.

I denne analogien er Hansen buksa. Hvis bildebruken til en fersk Medier24-redaktør virker unødvendig slem, kan jeg påpeke at jeg har lært av de beste. Da jeg møtte Frode Hansen for første gang i Dagbladets nyhetsredaksjon, var han ennå ikke fylt 25. Albuene var bare måtelig spisse. Han delte kunnskap og var raus med nye og unge journalister. Han nøt høy tillit hos sjefene, for han var pålitelig, sjukt effektiv, og han hadde et flammende engasjement for avisa og journalistikken. 

Hans karakteristiske tempo og nordnorskhet ble fremelsket, og han kvitterte med å jobbe utrolig mye og utrolig hardt. Hans kjærlighet til Dagbladet, både menneskene og institusjonen, har vært så synlig sterk at jeg tror ham når han beskriver «enigheten om at han fratrer» med sorg.

Da de ansatte i Dagbladet i dag fikk beskjed om at Frode Hansen forlater redaktørstolen og Dagbladet, var det uten hovedpersonen selv til stede på allmøtet. Konsernsjef i Aller, Michael Boye Aller, sier de er blitt enige om at det er behov for nye krefter. På kort sikt består disse kreftene av tidligere nyhetsredaktør Mads A. Andersen og utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne. Andersen sier i dagens intervju med Medier24 at de skal holde stø kurs fremover. De skal gasse på, sågar.

Skal orkesteret fortsette å spille?

Å ha en forventning om at to blodferske konstituerte ansvarlige redaktører skal ha svaret på veien videre samme dagen som de tiltrer, det er i overkant slemt. Det er heller ingen liten utfordring den som overtar rollen permanent, får.

Dagbladets ansatte har tradisjonelt sett ikke vært redde for å uttrykke skepsis til eiere og konsern. Jeg vil kanskje til og med påstå at de kan ha kost seg med den. Skepsisen, altså. Men nå har avisa mye å tjene på at de stiller seg bak Allers ønske om en tydelig merkevare som kan styrke omdømmet. For det ekstremt tabloide prosjektet har gått på tilliten løs, og tallenes tale er tydelig. 

Hvis målet er at god journalistikk og skarpe kommentarer skal leses av flere, i en tid der tredjepartstrafikken ikke bidrar som den har gjort før, må leserne ha lyst til å åpne forsiden i nettleseren sin – og de må skjønne hva de får når de åpner sakene. 

Powered by Labrador CMS