Gaute Grøtta Grav har klaget inn Åndalsnes Avis til PFU. Her er han avbildet i forbindelse med Farmen-lansering.

Gaute Grøtta Grav-klager avis til PFU: – Jeg blir fremstilt useriøs

Klager mot blant annet TV 2, Nettavisen, Dagbladet, Subjekt og Klassekampen skal opp til behandling i Pressens Faglige Utvalg.

Publisert Sist oppdatert

I årets siste møte av Pressens Faglige Utvalg skal utvalget vurdere elleve klager som har gjennomgått full behandling, og tre klager som er innstilt på forenklet behandling.

Blant annet har Gaute Grøtta Grav klaget inn Åndalsnes Avis for en artikkel med tittel «Ville lage film i stemmelokalet: – Ikke tillatt».

Grøtta Grav var ordførerkandidat for Høyre under høstens kommunevalg i Rauma kommune.

Den tidligere Farmen-programlederen mener Åndalsnes Avis har brutt god presseskikk på punkt 2.1 om redaktøransvar, 3.2 om opplysningskontroll og kildebredde, samt 4.1 om saklighet og omtanke i Vær Varsom-plakaten.

I den innklagede artikkelen refererer avisen til en e-postkorrespondanse mellom Grøtta Grav og kommunen. 

Avisen skriver at ordførerkandidaten i e-posten spør om han kan komme til Rådhuset og filme en informasjonsfilm om hvordan man forhåndsstemmer, og skriver ifølge avisa at filmen vil bli publisert på Facebook og Åndalsnes Avis' nettsider.

Ansvarlig redaktør i Åndalsnes Avis avkrefter i artikkelen at de har mottatt en slik forespørsel av Grøtta Grav.

«Ifølge klager stemmer det ikke det som avisens redaktør uttaler i artikkelen», skriver PFU i sammendraget.

Grøtta Grav skriver i sitt svar: 

«Jeg blir fremstilt useriøs når jeg i søknaden til Rauma Kommune informerer om at jeg har avtale med avisa for publisering - men avisa nekter for at jeg i det hele tatt har kontaktet dem».

I sitt tilsvar til klagen skriver Åndalsnes Avis at redaktøren ikke visste at det var inngått en annonseavtale med markedsavdelingen da artikkelen ble publisert. 

«(…) vi [har] aldri blitt kontaktet for publiseringen av ‘en slik video’, og det at det er blitt inngått en annonseavtale partene mellom, er ikke det samme som at denne konkrete filmen VIL bli publisert på åa.no.»

Videre skriver avisen at ingen i redaksjonen kjente til annonseavtalen.

«Det er ikke uvanlig at video er et digitalt annonseprodukt, men annonseavdelingen varsler ikke for hver gang de har gjort en annonseavtale. De hadde heller ikke kjennskap til, på forhånd, hva slags videoinnhold det var snakk om», skriver avisen.

Møtet blir førstkommende tirsdag.

Disse skal behandles

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS