– Det er ganske mange som ypper med oss

Etter flere kuttrunder, ser det lysere ut for DN. – Vi begynner å snakke mer om å vokse enn å kutte kostnader, sier DN-toppen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er beintøff konkurranse innen næringslivsjournalistikk. Det er egentlig veldig fascinerende at et så lite land som Norge kan ha tre store og ganske mange små aktører på økonomifeltet, sier sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen til Medier24. 

Tidligere i høst fortalte Trygve Hegnar om veksten til Finansavisen, som har skutt fart på listen over opplagstall. Da kom han med stikk til konkurrenten, som har falt på samme liste. Johannessen peker heller på lønnsomheten til DN. 

– DN har fortsatt mer enn dobbelt så stort opplag som Finansavisen. Vi øker abonnementsinntektene, og vi er den eneste næringslivsavisen som hadde noe overskudd å snakke om i fjor. En avis må tjene penger, og særlig en økonomiavis, sier hun. 

– Nå tjener vi bra, og vi begynner å snakke mer om å vokse enn å kutte kostnader, som vi har gjort mesteparten av tiden jeg har sittet i sjefsstolen. 

Stikk til konkurrentene

Høsten 2023 meldte konsernet at de måtte kutte opptil 60 millioner kroner. Bare et halvt år etterpå måtte Johannessen meddele de ansatte at DN skulle kutte 20 millioner. I 2023 og 2024 kuttet DN totalt 50 millioner kroner i kostnader.

 I 2023 endte resultatet på ni millioner, og Johannessen uttalte at det var langt fra godt nok. I 2024 firedoblet de resultatet, til 36 millioner. 

Johannessen vil ikke gå ut med tall for 2025. 

– Men vi styrer mot et bedre resultat i år enn i fjor, sier hun. 

– Så er det et stykke mellom oss og konkurrentene. Hvis man legger sammen omsetningen til Hegnar Media, Watch Media og E24, er det fortsatt langt igjen til vår omsetning.

Avisens tre konkurrenter hadde i fjor en samlet omsetning på 494,9 millioner kroner, mens Dagens Næringslivs omsetning endte på 573,7 millioner. 

– Det er ganske mange som ypper med oss, og det er sunt med konkurranse, men det er jo også krevende. 

Dyreste papirutgaven

DN er den tredje største avisen i Norge, målt i opplag. De har også det tredje størte papiropplaget. I første halvår hadde de et komplett-opplag på 26.042, i tillegg til 1.197 i rent papiropplag. Samtidig har de et digitalt opplag som er nesten tre ganger større. 

– Vi ser at vi klarer å engasjere abonnentene våre stadig mer digitalt. Så er det nok en hard kjerne som fortrinnsvis leser papir, som det er vanskeligere å gjøre noe med før man blir tvunget til å over til digitalt. 

– Papir har en veldig sterk posisjon i vår målgruppe. Og papiravisen har fremdeles en ekstra sterk dagsordensettende kraft.

– Hadde dere overlevd uten papiravisen i morgen? 

– Vi hadde absolutt overlevd, men det hadde vært veldig vanskelig å levere god lønnsomhet på kort sikt. Papiravisen er fortsatt en veldig viktig del av vår økonomi. Så strategien vår er å dyrke den så lenge det er mulig. 

Johannessen legger til at betalingsviljen fremdeles er høy for papiravisen. 

– Gruppen som er veldig glad i papiravis er villig til å betale mye for å få DN på papir, sier hun og viser til at løssalgsprisen på fredags- og lørdagsavisen er skrudd opp til 129 kroner.

– Så det er den dyreste papirutgaven i Norge. Men fallet i printopplag har ikke akselerert av den grunn. 

Janne Johannessen, sjefredaktør i Dagens Næringsliv

Tjener penger på video

Samtidig jobber DN med nye formater, som video. 

– Det at vi har et momssystem som straffer lyd og levende bilder er ikke ideelt for noen. Men særlig på video har vi giret opp det siste året. Vi ser at annonsemarkedet for video er bra, og vi ser at vi får brukt det samme innholdet i høydeformat i sosiale medier. 

Johannessen legger til at det er vanskeligere for dem å tjene penger på lyd, men at de tester der også. 

– Lyd har ikke vært øverst på prioriteringslista de årene vi har kuttet kostnader, men vi kommer straks med en ny investeringspodkast som heter «Fri kontantstrøm». 

Traff godt på TikTok

I tillegg jobber de med å etablere et eget KI-team i redaksjonen. Denne uken ble det kjent at Morten Langfeldt Dahlback går fra Faktisk til DN som ny produktsjef for redaksjonell KI. 

– Vi har særlig tro på at KI kan styrke den undersøkende journalistikken og finansjournalistikken.

DN kom også nylig på TikTok. 

– Omsider kom vi dit for noen uker sider, som en del av videosatsingen og arbeidet mot unge lesere. Så det er ikke slik at vi ser på TikTok som saliggjørende, men det har vært morsomt å jobbe med. 

Hun forteller at de også nylig publiserte en video som traff ekstra godt, og ble avspilt over nesten 350.000 ganger. 

– Og det er gøy å se at de verdiene som vi tenker er «DN», og av høy kvalitet, kan treffe et annet og yngre publikum. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS