Mentor Medier leverte et positivt årsresultat for 2024, med de fleste datterselskaper i pluss. Unntaket var Dagsavisen, som opplevde en nedgang i omsetning og et betydelig driftsunderskudd.
Til tross for Dagsavisens utfordringer, er konsernsjef Per Magne Tveiten optimistisk og tror avisen er på vei mot bedre tider med en ny strategi og merkevareplattform.
Mentor Medier har planer om videre vekst, både gjennom strategiske oppkjøp og utvikling av eksisterende virksomheter.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
– Jeg er godt fornøyd med
fjoråret. Vi hadde en positivt underliggende vekst i de fleste av våre
datterselskaper, som opplever at det var et bra år, og bedre enn året før.
Det sier konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten, til
Medier24.
– Klarer de andre selskapene
å veie opp for tapet til Dagsavisen?
– Vi er opptatt av at selskapene
skal være lønnsomme isolert sett. Dagsavisen har hatt noen klare utfordringer
de siste årene.
Vil ikke kommentere bud
Tveiten tror avisen nå er på et bedre sted.
– Vi har lagt en ny strategi
for veien videre, og en ny merkevarestrategi som vi tror passer avisen godt. Så
jeg er optimistisk på at vi skal lykkes også med Dagsavisen.
– Hva var grunnen til at Mentor
sa nei til å selge Dagsavisen?
– Som jeg har sagt tidligere,
jeg vil hverken avkrefte eller bekrefte at det har vært den typen dialog.
– Er det relevant å tenke å
selge Dagsavisen, når den går dårlig i forhold til de andre avisene i konsernet?
– Da vil jeg gå tilbake til
det som er vår forretningside. Vi skal være det beste eiermiljøet for aviser
med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder. Og i det passer Dagsavisen
inn. Og jeg opplever at vi kan og vil være en god eier for Dagsavisen.
I strategien til konsernet er en av målsettingene at de skal
vokse gjennom strategiske samarbeid og oppkjøp.
– Vi har definitivt noen
tanker om hvordan vi skal vokse. Men vi skal også vokse gjennom kunder på våre
løsninger og gjennom våre eksisterende selskaper. Så alle de tre alternativene
er relevante.
– Hadde Nationen vært et
mulig oppkjøp for Mentor?
– Ja, jeg mener Nationen
hadde passet godt inn i Mentor Medier.
– Hadde du vært villig til å
gi fra deg Dagsavisen for å få Nationen?
– Det har jeg ingen tanker
om. Jeg synes at Dagsavisen også passer godt inn i Mentor Medier.
Har tro på papiravisen
Alle konsernets aviser har et tungt papiravtrykk. Tveiten
påpeker at selv om de jobber hver dag med å digitalisere abonnementsbasen, og
lykkes godt med det, er det viktig for konsernet å bevare papiravisen.
– For vi tror den fremdeles
kommer til å leve i mange år.
Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.Foto: Erik Waatland
Han mener det er paradoksalt at den avisen de har mest suksess
med, og den avisen som vokser mest, er den med lavest ren digitalandel.
– Men det er fordi vi ser at
det er en helt naturlig etterspørsel for et papirprodukt som Morgenbladet. Hvis
vi utelukkende begynte å måle oss etter digital andel, hadde vi kunne gjort noe
dumt med et produkt som Morgenbladet, sier han.
Merker sterk interesse
Konsernet har også de siste årene opplevd vekst de andre
datterselskapene.
– Jeg opplever at vi som et
lite mediekonsern har mer stordriftsfordeler enn størrelsen på våre egne selskaper skulle
tilsi. Dette fordi vi har
mange eksterne kunder og samarbeidspartnere som bidrar til at vi kan legge
ressurser i teknologiutvikling.
Tveiten har tro på at selskapet kan lykkes med det hårete
målet.
– Vi merker sterk interesse
for våre løsninger.
Det siste året har flere igjen begynt å snakke om felles
innlogging for bransjen. Tveiten sier at deres løsning ikke står til hinder for
en felles innlogging.
– Snarere tvert i mot. Det vi
har gjort er blant annet å få til en Vipps-innlogging, som er spennende i seg selv. Og hvis
vi kan bidra til å enes om noen løsninger i bransjen, så gjør vi selvfølgelig
det.
Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.Foto: Erik Waatland
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no