Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tvieten

Mentor Medier med klare planer for vekst: – Nationen hadde passet godt inn

Konsernsjef Per Magne Tveiten er optimistisk til at de også skal lykkes med Dagsavisen, og nekter å kommentere bud-rykter.

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Mentor Medier leverte et positivt årsresultat for 2024, med de fleste datterselskaper i pluss. Unntaket var Dagsavisen, som opplevde en nedgang i omsetning og et betydelig driftsunderskudd.
  • Til tross for Dagsavisens utfordringer, er konsernsjef Per Magne Tveiten optimistisk og tror avisen er på vei mot bedre tider med en ny strategi og merkevareplattform.
  • Mentor Medier har planer om videre vekst, både gjennom strategiske oppkjøp og utvikling av eksisterende virksomheter. 

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

– Jeg er godt fornøyd med fjoråret. Vi hadde en positivt underliggende vekst i de fleste av våre datterselskaper, som opplever at det var et bra år, og bedre enn året før.

Det sier konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten, til Medier24.

Konsernet leverte i forrige uke årsrapporten for 2024. Med unntak av Dagsavisen og det nyoppstartede selskapet Unite, gikk alle datterselskapene i konsernet i pluss. Dagsavisen hadde et fall i omsetning på 21 millioner kroner og et driftsunderskudd på over 10 millioner.

– Klarer de andre selskapene å veie opp for tapet til Dagsavisen?

– Vi er opptatt av at selskapene skal være lønnsomme isolert sett. Dagsavisen har hatt noen klare utfordringer de siste årene.

Vil ikke kommentere bud

Tveiten tror avisen nå er på et bedre sted.

– Vi har lagt en ny strategi for veien videre, og en ny merkevarestrategi som vi tror passer avisen godt. Så jeg er optimistisk på at vi skal lykkes også med Dagsavisen.

I mars gikk nestleder i LO ut i Klassekampen og fortalte at LO hadde forsøkt å kjøpe avisen, men at Mentor sa nei til tilbudet.

– Hva var grunnen til at Mentor sa nei til å selge Dagsavisen?

– Som jeg har sagt tidligere, jeg vil hverken avkrefte eller bekrefte at det har vært den typen dialog.

– Er det relevant å tenke å selge Dagsavisen, når den går dårlig i forhold til de andre avisene i konsernet?

– Da vil jeg gå tilbake til det som er vår forretningside. Vi skal være det beste eiermiljøet for aviser med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder. Og i det passer Dagsavisen inn. Og jeg opplever at vi kan og vil være en god eier for Dagsavisen.

I strategien til konsernet er en av målsettingene at de skal vokse gjennom strategiske samarbeid og oppkjøp.

Vi har definitivt noen tanker om hvordan vi skal vokse. Men vi skal også vokse gjennom kunder på våre løsninger og gjennom våre eksisterende selskaper. Så alle de tre alternativene er relevante.

– Hadde Nationen vært et mulig oppkjøp for Mentor?

 – Ja, jeg mener Nationen hadde passet godt inn i Mentor Medier.

 – Hadde du vært villig til å gi fra deg Dagsavisen for å få Nationen?

– Det har jeg ingen tanker om. Jeg synes at Dagsavisen også passer godt inn i Mentor Medier.

Har tro på papiravisen

Alle konsernets aviser har et tungt papiravtrykk. Tveiten påpeker at selv om de jobber hver dag med å digitalisere abonnementsbasen, og lykkes godt med det, er det viktig for konsernet å bevare papiravisen.

– For vi tror den fremdeles kommer til å leve i mange år.

Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.

Han mener det er paradoksalt at den avisen de har mest suksess med, og den avisen som vokser mest, er den med lavest ren digitalandel.

– Men det er fordi vi ser at det er en helt naturlig etterspørsel for et papirprodukt som Morgenbladet. Hvis vi utelukkende begynte å måle oss etter digital andel, hadde vi kunne gjort noe dumt med et produkt som Morgenbladet, sier han.

Merker sterk interesse

Konsernet har også de siste årene opplevd vekst de andre datterselskapene.

– Jeg opplever at vi som et lite mediekonsern har mer stordriftsfordeler enn størrelsen på våre egne selskaper skulle tilsi.  Dette fordi vi har mange eksterne kunder og samarbeidspartnere som bidrar til at vi kan legge ressurser i teknologiutvikling.

Tveiten trekker frem det nye selskapet Unite, som ble etablert i fjor vår. Målet for selskapet er å være ledende på abonnementsteknologi i Skandinavia. 

Tveiten har tro på at selskapet kan lykkes med det hårete målet.

– Vi merker sterk interesse for våre løsninger.

Det siste året har flere igjen begynt å snakke om felles innlogging for bransjen. Tveiten sier at deres løsning ikke står til hinder for en felles innlogging.

– Snarere tvert i mot. Det vi har gjort er blant annet å få til en Vipps-innlogging, som er spennende i seg selv. Og hvis vi kan bidra til å enes om noen løsninger i bransjen, så gjør vi selvfølgelig det.

Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS