Nyhetsredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, svarer på kritikken fra Håvard Lied.

MENINGER:

Dagbladet kommuniserer med større bokstaver enn andre, og det skal vi fortsette med

«Innlegget til Håvard Lied fra Dagen er ikke breaking news eller akkurat nå, men et minstemål bør være å ha fakta i orden dersom man skal forsøke seg på mediekritikk.», skriver Frode Hansen.

Publisert Sist oppdatert

Svarer på Håvard Lieds innlegg «Jeg håper Dagbladet vil begrunne hvorfor de velger så skremmende titler».

Kritikk mot Dagbladet er ikke noe nytt. Det interessante er at kritikken stort sett kommer fra mediebransjen gjennom enkeltmeninger i bransjepressen eller på Twitter, og i mye mindre grad fra de som er våre oppdragsgivere - nemlig våre lesere og seere.

Innlegget til Håvard Lied, frontsjef i Dagen, er dermed ikke breaking news eller akkurat nå, men det er noen påstander som ikke kan stå uimotsagt. Lied er selvsagt i full rett å ha meninger om produktet vårt, men det kan være greit å ha orden på fakta.

Formidabel vekst

Først noen tall:

  • Dagbladet har hatt en formidabel digital vekst siden 2018. Vi har lenge vært vinneren i det digitale lesermarkedet, og i første kvartal 2022 øker vi mest i Norge. Vi får altså flere og flere brukere, og stadig flere som også bruker Dagbladet som nyhetsdestinasjon. De leser også flere saker og er lengre i universet vårt.

  • Gjennom strategisk arbeid over tid leverte Dagbladet i 2021 tidenes beste økonomiske resultat. Det gjør at vi i 2022 ansetter 30 nye journalister. Papiravisa lever fortsatt i beste velgående og Dagbladet Pluss har 80 000 digitale abonnementer. Vi har også triplet antall startede strømmer på TV siden 2018.

  • Vi har Norges største forbrukernettsted i DinSide og landets nest største finansnettsted i Børsen.

  • Siden 2013 har Dagbladet færrest fellelser i PFU blant de store mediehusene i Norge.

  • Dagbladet er siden 2013 også blant de mestvinnende mediehus for gravende journalistikk.

Enorm trafikkvekst

Lied skriver «De fleste journalistene jeg har snakket med tar ikke lenger Dagbladet seriøst. Dette tror jeg også gjelder store deler av den øvrige befolkningen» før han retorisk kommer med følgende spørsmål: «hvem går til Dagbladet»?

Svaret er at 96 390 flere daglige digitale lesere enn i fjor oppsøker Dagbladet. Avisa har 1 341 000 daglige digitale lesere i Q1 2022, noe som er en økning på 7,7 prosent sammenliknet med samme periode året før. Ingen andre medier kan vise til høyere leservekst digitalt dette året.

Vi har hatt enorm trafikk gjennom dekningen av Ukraina-krigen. Vi har svært høye trafikktopper når det smeller. Leserne og seerne oppsøker i høyeste grad Dagbladet for å få siste nytt.

Lieds egne observasjoner og retoriske spørsmål faller altså fullstendig på sin egen urimelighet.

Fakta-tittel

Hovedårsaken til veksten er satsingen på god journalistikk. Dagbladet satser tungt på breaking news og egne avsløringer. I tillegg har avisa innhold som begeistrer, beriker og berører leserne våre. Det er Dagbladets lesere og seere som er våre oppdragsgivere, avisa lager journalistikk for vanlige folk. Ikke primært mediebransjen.

Vi tar i høyeste grad ansvaret som nyhetsleverandør og har naturligvis respekt for Vær Varsom-plakaten i alt vi gjør. Lied henviser til en sak, opprinnelig fra NTB, der Ukrainas forsvarsminister Oleksij Reznikov uttaler til Sky News at «tredje verdenskrig har allerede startet».

Uttalelsene ble sendt ut via NTB, og også gjengitt i flere norske medier med samme tittel. Fronthenvisningen står sammen med annet Ukraina-stoff, har bilde av Reznikov og sitatstrek som henviser til en uttalelse. Altså ikke en tittel som er dratt for langt, men ren fakta og videreformidling.

Større bokstaver

Avslutningsvis skal jeg komme med en lovnad til hele bransjen:

Avisa som det kanskje snakkes høyest om i Norge, skal fortsette med å være uærbødige, samt direkte og konfronterende i stilen. En stil som både begeistrer og engasjerer. Dagbladet kommuniserer med større bokstaver enn andre, og det skal vi fortsette med.

Fengende og korte titler er tabloide virkemidler som har vært brukt i årtier av flere medier. Dagbladet har vært populærjournalistisk siden 1930-tallet. Titler skal pirre, være oppsiktsvekkende, men også dekkende. På mobil har titlene vesentlig mindre plass. Få ord er ekstremt viktig for tydelighet og synlighet.

Dagbladet har en unik posisjon i det norske mediemarkedet. Avisa står i spennet mellom tunge nyheter, knivskarpe kommentarer og prisvinnende dokumentarer på den ene siden, og kjendisnyheter og annen underholdning på den andre siden.

Som den alltid har gjort.

Konklusjonen i sommervarmen 2022 er at Dagbladets merkevare står sterkt. Og nå satser vi ytterligere.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS