Et av NRKs viktigste mål er å få flere publikummere på nett, eller digitalt som de selv kaller det.
De måler den samlede daglige dekningen de har for nrk.no, NRK TV og NRKRadio. Her har de ikke vokst i 2024. Derimot har folk i flere aldre falt fra.
«Den digitale dekninga vår blant unge fell, og sjølv om me veks blant dei eldste er ikkje det nok til å gi vekst digitalt totalt», skriver de i Effektivitetsrapporten for 2020–2024.
Litt over halvparten av oss (55 prosent) brukte NRK digitalt hver dag i fjor.
Færre tenåringer
I kategorien «voksne med høy utdanning» nådde NRK 71 prosent, mens i voksne uten høy utdanning er de på 53 prosent daglig dekning.
Når det gjelder tenåringer har de kun 30 prosent daglig dekning. Her har det sunket fra 37 prosent dekning i 2022.
Hvis man kun ser på alder har NRK mistet publikum i alle kategorier under 50 år. Fra 50 år og oppover har de vokst med noen få prosentpoeng.
Daglig dekning er et ambisiøst mål, påpeker de i rapporten.
Større dekning totalt
De siste tre årene har de nådd 77 prosent av oss på ukentlig basis, viser tall Medier24 har fått tilsendt.
I alle aldersgrupper under 50 år har de sunket i ukentlig oppslutning, mens i aldersgrupper over 50 år har det gått noe opp.
NRK nådde 64 prosent av tenåringene ukentlig, mot de allerede nevnte 30 prosent daglig, i 2024.
Disse tallene er kun for NRK.no og TV- og radio-appen til kringkasteren.
Hvis man også tar med med lineær-TV, NRKs tilbud på radio utenom appen, samt dekning i sosiale medier og yr.no – når NRK rett over 90 prosent av oss hver dag.
I NRKs strategi står det at de har som mål å treffe «4 av 5» hver dag.
Det er kun tenåringer de ikke når målet hos. Der nådde de i fjor 78 prosent på daglig basis.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no