René Svendsen, ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad.

Øker overskuddet: – Bedre enn forventet

Fredriksstad Blad økte driftsresultatet for 2024 med over 7 millioner kroner sammenlignet med året før.

Publisert

Fredriksstad Blad endte fjoråret med et driftsresultat på 26,4 millioner kroner. Det er en forbedring fra året før, som endte på 19,1 millioner kroner.

Mediehuset økte opplagsinntektene sine med rett over 3 millioner kroner, mens annonseinntektene sank med nesten 1 million kroner.

– Det gikk bra og bedre enn forventet. Jeg synes vi klarte å opprettholde et ganske bra nivå på annonseinntekter, og opplagsinntektene er også over budsjett, sier sjefredaktør René Svendsen til Medier24.

Kostnadene gikk også ned, fra 91,4 millioner kroner i 2023 til 86,8 millioner kroner i 2024.

– Det skyldes blant annet lavere andel til fotballrettigheter etter at FFK rykket opp. Det ble en annen fordeling for oss på fotballkostnadene, pluss at vi har fått en besparelse på distribusjon, sier Svendsen.

Stabilt opplag 

Svendsen understreker at det er kostnadsreduksjoner som står bak det meste av forbedringen på over 7 millioner kroner, og utdyper at de ikke har kuttet noe i den redaksjonelle virksomheten.

– Vi har en liten prisøkning på abonnement som gjør at det blir en økning. Ellers er opplaget helt stabilt. Vi har ikke hatt noen stor utvikling i abonnementstall i løpet av året, sier han.

Det er fortsatt nedgang på papirabonnenter. Svendsen forteller at de nå har ca. 82 prosent andel digitale abonnenter, og at de tilnærmet har klart å erstatte nedgangen i papir med digitale abonnenter. 

Svendsen forteller at de har arbeidet mye opp mot gruppen digitale abonnenter.

– Vi har jobbet mye med å kvalitetsheve den daglige journalistikken vår og jobbet mye mer med hver enkelt sak, med utvikling og berikelse for å gi en bedre leseropplevelse, sier han.

Prioriterer video

Et område Fredriksstad Blad har satset hardt på er video. Nå ligger de på rundt 45.000 videovisninger i snitt hver dag, som er opp fra rundt 4.000 visninger i januar.

Det sier Svendsen seg fornøyd med, og opplyser at de ligger stabilt med 3 egenproduserte videoreportasjer hver dag.

– Jeg tror video er noe av det viktigste vi kommer til å se i årene fremover, og at selv lokalaviser er nødt til å bli komfortable og profesjonelle med å kommunisere nyheter i videoformat, sier han.

Videre peker han på at gruppen de vil nå som skal abonnere på avisen de neste ti årene har nettopp vokst opp med video som sin foretrukne måte å se innhold på.

– Dette må vi rett og slett jobbe best mulig med. Jeg er glad for at vi kom såpass godt og tidlig i gang med at iv nå kan jobbe med kvalitet og strategi i stedet for å «bale» med å forstå om vi skal filme i høydeformat og hvor lange videoene skal være. Vi har kommet til et nytt nivå, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS