(BERGEN): Under Medieleder i Bergen prøvde Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, å svare på hvor VG er om to år.
Han viste VGs reise fra sin start, der VG vokste stort på papir, men begynte å flate ut på 90-tallet.
– For en bedrift som har lyst til å lykkes, må man finne hva som er det neste. For VG og mange andre aviser, var det jo at det kom en nettutgave som tok over da papir begynte å falle, forklarte han.
Og nettavisen går fortsatt bra, ifølge Brenne, men han spør hvor på kurven de er nå, og hva som blir det neste.
– Det er noe som jeg selvfølgelig ikke har svaret på, men det er noe som er utrolig viktig å tenke på nå, sa han, og la til at man ser tendenser til en utflating på nett.
Her kommer muligens generativ kunstig intelligens inn.
– Det endrer spillereglene for brukerne våre og for oss, sa han, og fortsatte:
– Alle kan nå lage innhold som journalister før var «de eneste som kunne lage». Og sosiale medier har endret mye. Og det som vi begynner å være fornøyde med at vi får til, det kan også andre få til.
Han tror det gjør at konkurransebildet blir annerledes, og behovet for mediene blir annerledes enn tidligere.
– Det truer forretningsmodellene umiddelbart, sa han og viste blant annet til kampen om folks tid, der de er i stor konkurranse med sosiale medier som for eksempel TikTok.
Har laget plan
Han forteller at de har prøvd å legge en plan for å styre VG gjennom utfordringene.
– Kort fortalt prøver vi å treffe unge voksne som målgruppe. Vi skal dyrke det unike. Vi skal være relevante. Vi skal være lønnsomme, og vi skal ha de riktige folkene med videre, sa han.
Han understreker at man må ha tro på det i hele organisasjonen, og viser til «modige valg» i VGs historie som har ført dem til nummer én-posisjon digitalt i dag.
– Hadde vi ikke gjort det man gjorde med VG Nett på 90-tallet, så er det ikke sikkert VG hadde hatt nummer én-posisjon digitalt. Man kjørte for fullt, den gangen, på nett i konkurranse mot VG på papir, sa han.
Smelter sammen
Brenne fortalte at VG har satt et nytt mål, om at alle journalister i VG må bruke KI-verktøyene de har minst én gang i uka.
I tillegg må alle kunne TV.
Å bruke KI bare for å bruke KI er ikke målet i seg selv, men å frigjøre tid til eget innhold.
– Målet er at vi skal lage mer innhold som er unikt og bra journalistikk, forklarte han.
Et tema de diskuterer mye er hvem som skal formidle sakene. Her bruker de iblant journalister.
– Det er merkevaren VG som skal formidle sakene, med flinke folk i spissen. Vi trenger ikke kjendiser på toppen av det, fortalte han.
Hvilke format VG skal formidle i, er et feil spørsmål, mener han.
– Det riktige spørsmålet er hvordan vi skal få det til. Det er en sammensmelting. Det er hvordan du skal få sammensmeltingen til å skje som er det viktigste, sa han.
Det sentrale mener han er følgende:
– Det må skje på premisset til enhetene du skal konsumere innholdet på.
Mobil er det sentrale her. Blant annet hadde VG video på USA-valget.
– Vi fikk det ganske bra til på USA-valget, og vi har også spesialer som er laget på mobilen, sa han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no