Lars Håkon Grønning, sjefredaktør i E24.

Fortsatt blodrødt for E24: – Pilene peker i riktig retning

Gikk i minus også i fjor, men sjefredaktøren sier pilene peker riktig vei. – Det er ikke sånn at jeg har fått noen pistol mot tinningen om at vi må levere positive tall på den og den datoen.

Publisert

– 2024 ble jo et fryktelig godt journalistisk år for oss, og så ble det litt mer krevende økonomisk enn det vi hadde håpet på, sier sjefredaktør i E24, Lars Håkon Grønning.

Schibsteds årsrapport viser at E24 hadde et negativt driftsresultat på 14,6 millioner kroner i 2024, men forbedret resultatet med over 9 millioner fra året før. 

Da Medier24 intervjuet ham om det samme i fjor, sa han ambisjonen var å bli lønnsomme det året.

Det fikk de ikke til, og driftsinntektene falt med 1,8 prosent, hovedsakelig som følge av lavere annonseinntekter i et krevende marked. 

Ambisjonen er fortsatt å bli lønnsomme.

– Jeg skulle veldig gjerne vært der allerede, men jeg ser at vi har en positiv utvikling år for år nå på bunnlinja vår.

Grønning sier de har vekst i trafikk, inntekter og abonnenter.

– Pilene for E24 peker i riktig retning. 

Siden 2018 har avisen hatt underskudd hvert år, og har til sammen gått over 116 millioner kroner i minus. 

Mål om 50/50

Hovedfokuset er å øke topplinja, og samtidig som de vil hente ut mer av annonsemarkedet, er de opptatte av å få høyere inntekter fra brukerbetaling.

Grønning sier de ligger i overkant av 50 millioner kroner i brukerinntekter nå.

– Det er vel rundt en tredjedel av inntektene kommer fra brukerbetaling nå. Vi har et langsiktig mål om at det skal være 50-50 opp mot annonse. 

– Men at en tredjedel kommer fra brukerbetaling nå er betydelig mer enn for få år siden, for vi hadde nesten utelukkende inntekter fra annonsemarkedet. Så vi er definitivt på rett vei der.

De har også kuttet kostnader.

Blant annet ved å si opp tekstavtalen med NTB og ikke ansette når stillinger blir ledige.

– Vi har gradvis blitt færre over de siste to årene. Vi har vært opptatt av å ha kostnadskontroll og styre mot lønnsomhet på en minst mulig dramatisk måte.

Ingen tidskrav

Grønning sier de ikke har noen uttalte krav på når de må gå i pluss.

– Konsernledelsen i Schibsted er påskrudd svingninger i medieøkonomien og har ikke noen uttalte krav utover at vi skal jobbe for å øke inntektene våre og ha god kostnadskontroll. Det føler jeg vi har. 

– Det er ikke sånn at jeg har fått noen pistol mot tinningen om at vi må levere positive tall på den og den datoen. 

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes sier i en pressemelding at E24 har tatt store steg redaksjonelt og fått bred gjennomslagskraft i året som gikk

– At de samtidig har klart å styrke resultatet vesentlig gjennom målrettet kostnadskontroll, viser vilje til å sikre et solid fundament for videre vekst, sier Tveitnes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS