Torsdag skrev medieeier Even Aas-Eng på Facebook at han har
forsøkt å selge Josimar og Filter Nyheter, og at magasinene nå står i fare for
å måtte legges ned.
– Jeg har tatt kontakt med de fleste store norske aktører for å se om man kan finne et godt hjem
til de. Men ingen har vist interesse,
sier Aas-Eng til Medier24.
– Det er nok et tegn i tiden.
Det begynner å minke på både investeringsvilje og evne i markedet, legger han
til.
1000 abonnenter hver
Filter Nyheter har de siste årene hatt negativ egenkapital. I
2022 endte årsresultat på -1,9 millioner, og -1,5 millioner i 2021.
Aas-Eng sier at 2024 endte med et driftsresultat på -900.000
kroner, mens de i år ligger an til et underskudd på en halv million.
Han forteller at de to magasinene aldri har gått bedre enn
de gjør nå.
– Men vi taper fortsatt
penger. Og da er vi nødt til å ta grep.
– Har dere vurdert nedbemanning?
– Dette er to veldig små
redaksjoner. Det er ikke noen kostnader å kutte, da går det utover det
viktigste vi har, journalistikken.
Både Josimar og Filter Nyheter har nå lagt ut kampanjer for
å samle inn nok til å overleve. Begge mediene skriver at de må ha 1000 nye
abonnenter innen utgangen av måneden.
– Det er nok til å holde oss
flytende, sier han og legger til at de fortsatt må klare å vokse.
– Skal vi kunne utvikle mediene
videre, og holde på de abonnentene vi har, må vi levere god journalistikk.
Har litt tid
Ingen av mediene har heller annonseinntekter, forteller han.
– Vi er små og har ingen
ressurser til det. Vi har tidligere forsøkt å få sponsorer, spesielt på Josimar,
men der har det ikke vært interesse.
– Vurderte dere en
folkefinansiering for å få inn pengene?
– Vi vurderte det. Så er det
mange årsaker til at vi ikke har valgt å gå videre med det. Det er ikke en
investering man nødvendigvis får avkastning på, derfor medfører det et ansvar
når man gjennomfører en folkefinansiering, sier han og legger til:
– Det vi gjør nå, er det
samme, men det er mer tydelig at det ikke er avkastning.
– Hvis dere ikke når målet om
1000 abonnenter, er det da kroken på døren i løpet av sommeren?
– Jeg vil ikke være
bombastisk på noen måte. Vi har litt tid på oss og jobber på alle fronter for å
finne alternativer. Men den viktigste måten å skape bærekraftige aviser på er å
ha nok abonnement til å kunne gå i pluss, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no