Even Aas-Eng i Venture Factory.

Frykter for Josimar og Filter Nyheter: – Nødt til å ta grep

– Det er ikke noen kostnader å kutte, da går det utover det viktigste vi har, journalistikken, sier Even Aas-Eng. Nå håper han en kampanje kan redde de to mediene. 

Publisert Sist oppdatert

 Torsdag skrev medieeier Even Aas-Eng på Facebook at han har forsøkt å selge Josimar og Filter Nyheter, og at magasinene nå står i fare for å måtte legges ned.

– Jeg har tatt kontakt med de fleste store norske aktører for å se om man kan finne et godt hjem til de. Men ingen har vist interesse, sier Aas-Eng til Medier24.

– Det er nok et tegn i tiden. Det begynner å minke på både investeringsvilje og evne i markedet, legger han til.

1000 abonnenter hver

Filter Nyheter har de siste årene hatt negativ egenkapital. I 2022 endte årsresultat på -1,9 millioner, og -1,5 millioner i 2021.

Aas-Eng sier at 2024 endte med et driftsresultat på -900.000 kroner, mens de i år ligger an til et underskudd på en halv million.

Han forteller at de to magasinene aldri har gått bedre enn de gjør nå.

– Men vi taper fortsatt penger. Og da er vi nødt til å ta grep.

– Har dere vurdert nedbemanning?

– Dette er to veldig små redaksjoner. Det er ikke noen kostnader å kutte, da går det utover det viktigste vi har, journalistikken.

Både Josimar og Filter Nyheter har nå lagt ut kampanjer for å samle inn nok til å overleve. Begge mediene skriver at de må ha 1000 nye abonnenter innen utgangen av måneden.

– Det er nok til å holde oss flytende, sier han og legger til at de fortsatt må klare å vokse.

– Skal vi kunne utvikle mediene videre, og holde på de abonnentene vi har, må vi levere god journalistikk.

Har litt tid

Ingen av mediene har heller annonseinntekter, forteller han.

– Vi er små og har ingen ressurser til det. Vi har tidligere forsøkt å få sponsorer, spesielt på Josimar, men der har det ikke vært interesse.

– Vurderte dere en folkefinansiering for å få inn pengene?

– Vi vurderte det. Så er det mange årsaker til at vi ikke har valgt å gå videre med det. Det er ikke en investering man nødvendigvis får avkastning på, derfor medfører det et ansvar når man gjennomfører en folkefinansiering, sier han og legger til:

– Det vi gjør nå, er det samme, men det er mer tydelig at det ikke er avkastning.

– Hvis dere ikke når målet om 1000 abonnenter, er det da kroken på døren i løpet av sommeren?

– Jeg vil ikke være bombastisk på noen måte. Vi har litt tid på oss og jobber på alle fronter for å finne alternativer. Men den viktigste måten å skape bærekraftige aviser på er å ha nok abonnement til å kunne gå i pluss, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS