Den siste tiden har VG testet ut krav om at brukere må logge seg inn for å lese gratisartikler, blant annet for lesere som kommer fra Facebook.
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, sier til Medier24 at de tester ulike måter å få folk til å logge inn.
– Grunnen til det er at vi er opptatt av å få leserne til å logge seg inn, slik at vi skal få vite mer om brukerne, og gi dem et enda bedre produkt redaksjonelt, i tillegg til mer relevante annonser.
Han legger til at de hele tiden ser på nye insentiver for å få brukerne til å logge inn.
– Det er sannsynlig at vi i fremtiden vil trenge at flere logger inn for å lese oss gratis, og vi er avhengig av å få vite mer om de som bruker oss slik at vi kan tilby en mer personalisert og relevant opplevelse for hver enkelt.
– Noe vi kan leve med
Han påpeker at VG alltid skal være VG for alle.
– De viktigste nyhetene skal alltid være like for alle, det vil alltid være en redaktørbeslutning. Men det er mye stoff som kan og bør skiftes ut i større grad enn vi har gjort fram til nå.
Brenne peker på seg selv.
– Jeg er veldig interessert i sport, men det er ikke min mor. Den dagen Norge går til fotball-VM skal også hun få nyheter om det, men kanskje trenger hun ikke å få nyheter om at KFUM kjøper en ny ving. Da kan hun heller få underholdning, politikk eller utenriksnyheter.
– Dette vil jo oppleves som en mur for de som forsøker å lese VG. Er dere redd for å miste de leserne?
– Det er alltid en vurdering med oppsider og nedsider med innlogging. Trendjepartstrafikken er relativt lav i prosent hos oss. At vi en testperiode får nyttige svar på noe så sentralt i strategien vår som det radikalt å øke antall innloggede er, er noe vi kan leve med, sier Brenne og legger til:
– Det å måtte være innlogget for å lese store mengder innhold gratis, må leserne bli vant til.
– Etablert for brukerne
I fjor testet VG innlogging da de lagde EM-profeten i forbindelse med fotball-EM. Der fikk de over 100.000 innlogginger.
Da ble pågangen så stor at de måtte ta tekniske grep for å ta unna trafikken.
– Så er det utrolig viktig i journalistikken å finne mange slike måter å få folk inn på. Og ser man på andre bransjer er det registreringer og klubber over en lav sko. Det er etablert for brukerne. Så må vi finne ut hvordan vi får flere til å gjøre det samme hos oss, for å sikre finansieringsmodeller og også tilby brukerne innhold som gjør bruken av VG minst like relevant for fremtidens mediebrukere.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no