Theodor Vendrig, rådgiver og partner i McKinsey & co, holdt foredrag på Kampanjes konferanse Media Business.

Peker på oppkjøp som nøkkelen til videre vekst

Fusjoner og oppkjøp seiler opp som en nøkkelfaktor for videre vekst blant europeiske medieselskaper, ifølge McKinsey-partner.

Publisert

Under Kampanjes konferanse Media Business presenterte Theodor Vendrig fra McKinsey ferske funn om fusjoner og oppkjøp i mediebransjen. 

Funnene er hentet fra egne undersøkelser og intervjuer med nærmere 50 medieledere i Europa.

Vendrig fortalte at flertallet av europeiske medieledere forventer en økning i oppkjøpsaktiviteten fremover. 80 prosent av de spurte sier at fusjoner og oppkjøp (M&A) vil bli viktigere i tiden som kommer, og 60 prosent mener dette er en sentral del av deres egen vekststrategi.

– Selv om man på globalt nivå har sett at M&A-aktiviteten har falt fra toppårene, så ser man i mediebransjen at det har vært mye aktivitet, og at de tror det vil bli enda mer fremover, sier Vendrig fra scenen.

Trekker frem tre grunner

Analysen peker på tre hovedgrunner til at medieledere satser på oppkjøp og fusjoner:

  • Styrke produkter, for sluttbrukere og annonsører.
  • Bygge skala, for å hente ut kostnads- og teknologisynergier.
  • Diversifisere inntekter og øke eksponering mot vekstsegmenter.

– Det handler ikke bare om hvor bra du spiller. Hvis du ikke er eksponert mot markeder som vokser, blir det vanskelig over tid, sa Vendrig.

Han peker på at dette gjøres for å bli mer konkurransedyktig mot spesielt globale aktører som tar en stadig større andel av markedet.

– I markedet hvor det er blitt økt konkurranse, ser man innenfor TV og nyheter og andre medier, at det er de største kommersielle aktørene som vokser mest. Det er de som greier seg best i den sterke konkurransen, men vi tror at større nordiske aktører kan stå enda sterkere sammen mot dette, sier han.

Nettopp diversifisering av inntektsstrømmer i markeder som vokser, har vært viktig for selskaper på lang sikt.

– En del av de tradisjonelle kanalene har hatt det utfordrende, men det har vært mye mer vekst innenfor podkast og online video, sier han og fortsetter:

– Da har man sett medieselskaper som har gjort smarte ting for å bli mer eksponert mot disse markedene som vokser mer. Da kan man ofte bygge det opp internt, eller gjøre oppkjøp for å akselerere.

Flere utfordringer

Samtidig advarte Vendrig mot fallgruvene som kan følge med oppkjøp. Rundt 20 prosent av selskapene McKinsey har analysert klarte ikke å opprettholde organisk vekst etter oppkjøp.

– Det som er viktig for å lykkes er å unngå at momentet i den daglige driften du har stopper, sa han.

I tillegg er tiden det tar å integrere nye selskaper avgjørende. Langsom integrasjon kan føre til at planlagte synergier aldri realiseres. 

Kultur og endringsledelse trekkes også frem som en undervurdert del av arbeidet, ifølge tidligere erfaringer fra medieledere.

– 60 prosent sier at de investerte for lite tid og ressurser på kultur, endringsledelse og folkene sine, forteller Vendrig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS