Google har etablert et samarbeid med medier som de nå gir innovasjonspenger til.

Nettavisen og Gudbrandsdølen Dagningen blant 107 europeiske medier som får penger fra Google

De to mediehusene mottar til sammentotalt 350.00 euro i støtte, ca. 3,3 millioner kroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Totalt ble 21 millioner euro gitt til innovasjonsprosjekter i den europeiske mediebransjen, opplyser Google i en pressemelding.

Google nyhetsprosjekt DNI mottok 988 søknader fra 27 land i den tredje søknadsrunden.

Av de 107 prosjektene som ble tildelt støtte er 49 prototyper, som tildeles inntil 50.000 euro, 31 mellomstore prosjekter, som får inntil 300.00 euro i støtte og 27 store prosjekter som tildeles inntil en million euro.

For to år siden ble Digital News Initiative (DNI) etablert som et partnerskap mellom Google og nyhetsutgivere i Europa for å støtte høy kvalitet journalistikk gjennom teknologi og innovasjon, med mål om å overføre 150 millioner euro til innovasjonsprosjekter på tvers av den europeiske nyhetsbransjen, skriver de i meldinga.

 

Mer til «fake news»

I denne søknadsrunden til Google Digital News Initiative-fondet har det vært en økende interesse for prosjekter som har som mål å ta opp kampen med såkalt “fake news”.

29 prosent av søknadene i denne runden er til ulike verifikasjonseksperimenter, skriver de.

Det har også vært en økning i prosjekter om kunstig intelligens (23 prosent flere søknader enn siste runde) og undersøkende journalistikk (20 prosent flere søknader), står det i meldinga.

 

Om prosjektene: 

Gudbrandsdølen Dagningen

Det har hittil ikke vært mulig for kunder å få et digitalt abonnement som ikke er basert på den gamle logikken i den trykte avisen - ett produkt for ett geografisk marked. Målet med prosjektet er å etablere nye abonnementstilbud basert på interesseområde, alder, livsfase og andre variabler, og dermed øke markedet for betalt digitalt innhold og samtidig fokusere på et tilpasset produkttilbud, og skape vekst i antall abonnementspakker.

Nettavisen

Med ønske om å øke tilliten til avisen som en autoritativ nyhetskilde og bygge en bro mellom lesere og journalister på en innovativ måte. Ved å gi journalister verktøy som gir en ramme for en metodikk med AI og automatiseringsverktøy vil både journalist og leser få en dypere forståelse av nyheter/problemstillinger. Tanken er å gi leserne et bedre innblikk i det aktuelle arbeidet fra journalisten, og sikre et høyere nivå av kvalitetskontroll av fakta.

Powered by Labrador CMS