Administrerende direktør, Ola Stave og redaktør Lillian Holden, i Hallingdølen

Klatrer ut av minus: – Vi er i ferd med å snu på flisa

Driftsresultatet gikk i pluss i fjor. Hallingdølen-sjef Ola Stave sier de står i et omstillingsår. Nå skal de slåss om annonsekronene. 

Publisert Sist oppdatert

Hallingdølen økte abonnementsinntektene med 13 prosent i 2024, fra 29,8 millioner kroner til 33,8 millioner. De samlede inntektene økte til 50 millioner, en oppgang fra 47,9 millioner.

– Vi er i ferd med å snu på flisa, forteller administrerende direktør Ola Stave til Medier24.

Avisens driftsresultat endte på 278.000 kroner, fra et underskudd på 328.000 året før.

Kostnadene økte med 3,1 prosent, fra 48,2 millioner kroner til 49,7 millioner.

Stave forteller at de i fjor hadde flere ekstraordinære utgiftsposter. Blant annet har avisen de siste årene har en gradvis nedbemanning på kommersiell og administrativ side, og betalte ut noen sluttavtaler i fjor.

– Nå kommer vi ned på en riktigere bemanning.

I tillegg hadde avisen utgifter i forbindelse med at de ble oppkjøpt av Polaris Media.

– Vi hadde rundt 1,3 millioner i ekstraordinære utgifter i fjor.

I oktober kjøpte Polaris Media 81 prosent av aksjene i Hallingdølen for 45 millioner kroner. Avisen var fram til det landets største frittstående avis.

Konsernet meldte først at de gikk inn som majoritetseier med 55 prosent av aksjene, men økte uken etter eier andelen til 81 prosent.

– Sliter med å få «vår del» av den kaken

Hallingdølen opplevde i likhet med mange andre nedgang i annonseinntektene i året som gikk, fra 16,1 millioner kroner til 14,4 millioner. Samtidig økte brukerinntektene med fire millioner.

Avisen hadde nedgang i annonseinntektene både digitalt og på papir.

– Vi kjemper der, i likhet med mange andre. Vi sliter med å få «vår del» av den kaken. Samtidig så forstår vi at lokale bedrifter i Hallingdal med begrenset annonsebudsjett lettere går til de store tech-gigantene, hvor de føler at de får mer igjen.

Stave legger til at kampen om annonsekronene også er en av grunnene til at de sa ja til Polaris Media i fjor.

– Vi så behovet for å være en del av noe større. Både for å bli mer kostnadseffektive og for å få vår del av det totale inntektsbildet. Det er vanskelig å stå utenfor de digitale inntektsstrømmene, og det håper vi at skal snu når vi nå har kommet inn hos Polaris.

Årsresultatet endte på 1,6 millioner kroner. Dette skyldes at avisen hadde verdiøkning fra investering i fond.

Avisen fusjonerte også inn magasinet «Hytta vår» som de har eid siden 2018.

– Da vi skulle gjøre en omorganisering av våre egne magasiner, slo vi sammen «Hytta vår» som gis ut fire ganger i året, med våre egne. Vi så at det ble en konkurranse om annonsekroner og et likt publikum, derfor ble det slått sammen det den nye satsingen «Gløtt».

Magasinet blir distribuert til alle som har hytte i Hallingdal, i tillegg til avisens abonnenter og løssalg.

 – Omstillingsår

Og året så langt er fremdeles utfordrende på annonsesiden, forteller Stave.

– Samtidig ser brukerinntektene bra ut. Vi ser også at vi har vært ganske rimelige, så vi kommer til å skru opp prisen, sier han.

Stave legger til at året kommer til å være et omstillingsår.

– For min del er det spennende med nytt styre, nye systemer og mye nytt å forholde seg til. Og det har vært mye for alle ansatte, så det har vært med å bremse farten litt.

Han anslår at de ikke vil være ferdig med hele prosessen med å komme inn i Polaris før rundt oktober, fordi de fremdeles venter på nytt papirsystem.

– Så det vil være gått et år før vi er gjennom alt. Så det blir et ekstraordinært år i, men fra 2026 skal være bedre skrudd sammen og ha god fart igjen.

Powered by Labrador CMS