Hallvard Moe, Universitetet i Bergen.

Én av fire nordmenn unngår nyheter fra disse temaene

Nesten hver fjerde nordmann svarer at de ofte eller noen ganger aktivt forsøker å unngå nyheter. Ukraina-krigen, klimakrise, helse og kjendiser er temaene folk vil unngå, ifølge ny rapport.

Publisert

23 prosent sier de enten ofte eller noen ganger aktivt prøver å unngå nyheter. Det er en nedgang fra i fjor.

Det kommer fram i den norske rapporten som følger Reuters Institutes Digital News Report, som kom ut onsdag 14. juni.

– Det er ikke noe som tyder på at en stor eller økende andel nordmenn totalt unngår nyheter. Men én type nyhetsunnvik er derimot utbredt: Den aktive, selektive, delvise begrensningen av nyheter, sier Hallvard Moe, professor og medieforsker ved Universitetet i Bergen. Han er ansvarlig for den norske rapporten.

Det er spesielt temaene Ukraina-krigen, klimakrise, helse og kjendiser folk vil unngå.

Studien sammenligner utviklingen i det norske mediemarkedet med over 40 andre land. Den norske rapporten er laget av Universitetet i Bergen og finansiert av Fritt Ord.

Tilliten faller

Ifølge rapporten synker nordmenns tillit til nyhetsmediene for andre år på rad. Det kan tyde på en normalisering etter pandemien.

– I 2023 oppgir 53 prosent i Norge at de har tillit til nyheter generelt. Tallet var 56 prosent i 2022 og 57 prosent i 2021, men før pandemien var tallet på 45 prosent. Koronakrisen skapte altså en ekstrem høy tillit til mediene, men nå er tallet igjen noe dalende, forklarer Moe.

Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef Solbakk Raabe, sier det likevel ikke er noen tillitskrise.

– Vi er fra før et av verdens mest avislesende folkeslag. Det kan tenkes at norske nyhetsbrukere har høy mediekompetanse, er kildekritiske og stiller høye krav. Foreløpig kan vi dessuten si at koronakrisen generelt har økt tilliten til norske medier, kommenterer han.

Rapporten viser at jo bedre økonomi og høyere utdanning man har, jo høyere tillit har nyhetsbrukere til mediene. 

Men det er en synlig aldersforskjell som går ved 35 år. 44 prosent av de under 35 år har tillit til nyhetsmediene generelt, mens 56 prosent av de over 35 år har tillit til nyhetsmedier generelt.

Powered by Labrador CMS