Stiftelsen Tinius har valgt en utradisjonell tilnærming i sitt innspill til Medietilsynets gjennomgang av NRKs bidrag til mediemangfoldet og konsekvensene for konkurransesituasjonen i mediemarkedet.
I tillegg til å sende inn en skriftlig versjon på vanlig måte, har de valgt å levere innspillet som podcast og video i serien Tinius Talks.
– Vi leverer innspillet vårt i podkastformat fordi det er en viktig måte publikum møter journalistikk i dag. Det understreker samtidig vårt budskap: NRKs rolle må vurderes i lys av en ny medievirkelighet, der private og offentlige aktører opererer på like vilkår, sier styreleder Ole Jacob Sunde.
Medietilsynet har bedt om høringssvar i forbindelse med arbeidet med ny rapport om NRKs rolle i mediemangfoldet. Fristen for høringssvar var 31. oktober.
Vil illustrere virkeligheten
Stiftelsen Tinius sier målet med det nye formatet er todelt: å gjøre høringsinnspillet mer tilgjengelig, og samtidig å illustrere den virkeligheten som står sentralt i innspillet.
– Grensene mellom tekst, lyd og video er i praksis borte. Publikum forventer å bevege seg sømløst mellom formater. Da må også mediepolitikken gjenspeile dette, ikke minst når det gjelder regulering og moms, sier Sunde.
Han understreker samtidig at dette ikke er et spørsmål om NRK eller de private mediene – men om helheten i norsk medieøkosystem.
– Norge trenger en sterk og uavhengig allmennkringkaster. Samtidig må vi sikre at forskjellsbehandling i rammevilkår ikke gjør det vanskelig for frie, private redaktørstyrte medier å utvikle seg og nå nye generasjoner.
Vil endre momsen
I høringssvaret peker Sunde på momspolitikken som han mener nå endres. TV 2 har de siste årene måtte betale moms etter at regjeringen endret momsordningen for lyd og levende bilder. For to uker siden fikk også Vend beskjed om at Skatteetaten vurderer momskrav mot VG+.
Sunde kaller de nye momsgrepene «idiotisk».
– Man burde jo heller premiere de bedriftene som faktisk nå legger om til format er som er fremtidsrettede, og ikke straffe dem. Dette er et sånt typisk eksempel hvor liv og lære ikke hører sammen.
Sunde peker også på at han mener NRK tar for mye plass i markedet, og at hvis NRK går inn på nye områder, fører det til mindre trafikk hos de kommersielle aktørene.
– NRK hadde i sin tid en strategi hvor de sa de skulle være til stede der hvor blant annet unge lesere var til stede. Det førte til at de la ut mye gratis innhold på ulike sosiale medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no