Polaris Media har 300 millioner kroner på bok etter å ha tjent penger på aksjesalg i fjor og betalt ned gjeld.
Ifølge finansdirektør Jørgen Aune er det opp til styret og konsernledelsen hva de gjør med kapitalen.
– Inntil videre er det en finansiell muskel som vi vil ha i selskapet, har han tidligere sagt.
Leder for Norsk Journalistlag i Polaris, Jakob Ellingsen, sier det er flere ønsker i mediehusene på hva de gode resultatene kan gå til.
– Tilbakemeldingene jeg har fått handler om at vi må rigge oss for fremtiden. Nå har vi penger, og da må vi investere dem for å klare den transformasjonen vi står inne i, sier han.
Teknologitoget går
Ellingsen drar fram eksempler som å kunne håndtere lyd- og videoinnhold og bygge både kompetanse og teknologi.
Medietilsynet har pekt på at spesielt mindre mediehus står ovenfor store behov for investering i teknologi.
– Det er jo en del tog som går nå.
På spørsmål om han synes Polaris investerer i mediehusene i tilstrekkelig grad, svarer han at man aldri kan investere nok i fremtiden.
– Det hadde ikke skadet om man ser at det er lurt å investere nå. Men vi må også ha muskler for å være klar for den neste bølgen om det er en annen situasjon om to, tre eller fem år.
Kuttes i Sverige
I mai utbetalte Polaris en milliard kroner i tilleggsutbytte til aksjonærene etter de solgte deler av aksjebeholdningen i Schibsted Marketplaces (nå kjent som Vend).
– Aksjonærene har fått et godt utbytte, kan man vel mildt sagt si, og de har vært med på reisen. Nå er det avgjørende at vi bruker penger på å utvikle journalistikken og alle systemene rundt som skal til for å ha moderne mediehus, sier Ellingsen.
– Opplever dere at de bruker pengene på den måten i dag?
– Det tror jeg varierer mye fra klubb til klubb. Noen er relativt fornøyd, andre er mindre fornøyd. Dette er ikke forhold der konsernet legger sterke føringer, men hvert mediehus har anledning til å satse forskjellig. Da varierer det jo i hvilken grad de som jobber i det hverdagslige føler ambisjoner og ressurser står i forhold til hverandre.
Selv om de har unngått store nedbemanningsrunder og kutt de siste årene, er det en kostnadskontroll, forteller Ellingen. Det skjer i hvert mediehus at de ser hvilke grep som er riktige for seg.
I Sverige må Polaris-eide Stampen Media bli 60 færre.
– Vi har ikke fått noen signaler på at vi skal gjennom en omfattende prosess av noe slag i Polaris i Norge. Tvert imot sier konsernledelsen og ledere for øvrig det samme de har sagt til et samlet tillitsvalgtkorps: vi gjør vurderingen innad i hvert selskap.
Klare til lønnsforhandlinger
De neste ukene setter mange av Polaris-avisene i gang med interne lønnsforhandlinger.
– Forventningene er at der det går godt økonomisk, som det heldigvis gjør i mange mediehus, må vi forvente at det er gode lønnsoppgjør også, sier Ellingsen.
Han sier en rekke av avisene har satt både abonnements- og leserrekorder gjennom sommeren.
– Folk jobber kjempehardt og leverer bra stoff. Det skulle bare mangle at folk får betalt for det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no