Til sommeren vil halvparten av Stampen Medias 16
aviser være heldigitale. Denne uken har Kungsbacka-Posten sin siste
papirutgave, og 1. juli følger Bohusläningen og ST-Avisen.
Og flere skal følge etter. Stampen Media har annonsert at innen 2027 skal konsernet være så og si digitalt.
– Vi har absolutt ingen interesse av å bli digitale raskere enn markedet tåler. Og vi har sagt at vi skal stå helt og holdent på digitale ben i løpet av 2027, sier konsernsjef i Stampen Media, Johan Hansson, til Medier24.
– Men når det er sagt er jeg overbevist om at vi kommer til å ha en papiravis i flere år etter det.
Lik betalingsvilje i Sverige
Hansson påpeker at drivkraften ligger i distribusjonskostnadene.
– Når antallet abonnenter går ned, øker distribusjonskostnadene nærmest eksponentielt. Så dette handler i stor grad om hva vi anser som ulønnsomme distribusjonsområder.
På åtte år har konsernet gått fra å ha 15 prosent digitale
abonnementsinntekter, til å ha over 60 prosent ved utgangen av 2024.
Hansson mener betalingsviljen for digitale nyheter i Sverige
er lik den norske.
– Det kan skille noen
prosentpoenger hit eller dit. Men generelt sett ligger både Sverige og Norge
høyt. Så det er ikke betalingsviljen vi ser på som den store utfordringen, men
først og fremst det å få de eldre papirabonnentene til å ta til seg det
digitale innholdet, sier han.
– Vi møter de samme
utfordringene som alle andre i et digitalt samfunn, om det er banker eller NAV.
Så vi legger mye innsats i ulike opplæringstiltak og å være pedagogiske, sier Hansson.
Satsing ga mersmak
I første kvartal hadde Stampen en svak økning i
driftsinntektene på tre millioner, drevet av økning i heldigitale abonnement.
Hansson mener fremtidig vekst må være en kombinasjon av å øke antallet abonnenter,
og inntektene per abonnent.
– Et av tiltakene vi gjør er
å bundle Gøteborgs-posten med en lokalavis for abonnenter, sier Hansson og
legger til at de også ser på andre verdiskapende tiltak for abonnentene.
– Der ser vi stort potensial – både med egne
produkter og eksterne som kan legges inn i pakken. Jeg synes det er spennende å
se på Schibsted og Bonnier, som har større porteføljer av merker. Å finne
kombinasjoner av hva leserne faktisk er interessert i å få pakket sammen, tror
jeg blir veldig viktig. For prisene må fortsatt opp, selv om de allerede har
steget noe for Stampen.
Konsernet har også jobbet med videosatsingen, spesielt knyttet
til store arrangementer.
I helgen sendte GP direkte fra Göteborgsvarvet, verdens
største halvmaraton. I tillegg til at de da satset på en vertikal sending, tilbød
de brukere engspass til sendingen, for 49 kroner.
– Og det så vi at flere var interessert
i. Spesielt brukere utenfor Göteborgsområdet, som ikke er typiske GP-abonnenter,
som ville følge løpet.
Hansson forteller at de har gjort
lignende forsøk tidligere, men i mye mindre skala.
– Vi tok en litt høyere pris
for det. Vi ser muligheter for lignende tiltak, kanskje ved sportsrettigheter
eller enkeltkamper der interessen er høy. Dette er noe vi kommer til å jobbe
videre med. Resultatet i helgen ga oss mersmak.
tidligere CFO Hege Aasen Veiseth, konsernsjef Per Axel Koch og Stampen-direktør Johan Hansson.Foto: Kent Olsen
Fire store grupper igjen
Morkonsernet Polaris Media har det siste året fylt opp bankkontoen
etter salg av Finn-aksjer og etterhvert Schibsted ASA-aksjer (nå Vend). Ved
utgangen av første kvartal hadde konsernet en egenkapital på 1,6 milliarder kroner
de kan handle for.
– Den gangen var det flere
grupper, både Stampen, Mittmedia og flere, som var i en tøff økonomisk
situasjon og trengte både industriell kompetanse for digital transformasjon og
kapital for å gjennomføre det.
Han sier situasjonen er en helt
annen i dag, med bare fire store grupperinger igjen: NTM, Bonnier, Schibsted og Polaris og Stampen.
– Og disse
konsernene er i dag godt finansiert, så det er ikke kapitalbehovet som vil
drive konsolideringen fremover, det vil være andre faktorer, sier Hansson, og
legger til at det ikke er spesielt mye til salgs i Sverige nå.
– Men jeg tror
konsolideringen kommer til å fortsette. Hvor mange det blir til slutt, er
vanskelig å si.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no