JP/Politikens Hus og Sjællandske Medier går sammen om et nytt strategisk partnerskap. JP/Politikens Hus kjøper seg samtidig seg inn i 20 prosent av konsernet.
Fra før av har Sjællandske Mediers Frederiksborg Amts Avis et samarbeid med Politiken om utgivelse på print. Dermed utvides samarbeidet mellom partene på blant annet teknologi og markedsføring.
Administrerende direktør i Sjællandske Medier, Jens Nicolaisen, forklarer samarbeidet slik til eget mediehus:
– Sjællandske Medier har gått fra å være en produksjonsbedrift til å bli en teknologibedrift. Når vi ser på de investeringene andre gjør for å lykkes, har spørsmålet vært om vi som regionalt medie kan klare den oppgaven alene. Vi ønsker å bruke ressurser på å lage unikt innhold og selge det. Hvis IT og andre ting tar stadig mer av ressursene, har vi færre penger til det som gjør oss unike og skaper verdi.
Mener de begår en feil
Etter at samarbeidet og oppkjøpet av minoritetsposten ble kjent, sier toppsjef i Amedia-eide Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, til MediaWatch at de var klare til å kjøpe seg inn i Sjællandske Medier.
De mener konsernet begår en feil ved å heller selge til JP/Politikens Hus i stedet for norske Amedia, skriver avisen. I tillegg hevder toppsjefen at de ikke fikk lov å komme med bud.
– Jeg mener at Sjællandske Medier kunne fått en bedre løsning dersom de hadde valgt å gå med vår nye eier, fordi de har klart å skape et digitalt gjennombrudd for lokaljournalistikk, som er det mest imponerende i hvert fall i nordisk presse, sier han til MediaWatch.
Nicolaisen bekrefter til avisen at mediehuset har vært i dialog med Amedia og Berlingske Media da de kartla muligheter for partnerskap i markedet.
Han vil ikke kommentere til MediaWatch om Berlingske eller Amedia fikk mulighet til å avgi bud.
JP/Poltitiken-sjef Stig Ørskov.Foto: Kent Olsen
Ser fram til samarbeidet
Administrerende direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, omtaler også avtalen på LinkedIn, der han sier han ser fram til samarbeidet.
– Den overordnede ambisjonen med samarbeidet er å sikre at sjællenderne har best mulig tilgang til pålitelig informasjon og uavhengig journalistikk de kan stole på, i en tid der risikoen for spredning av desinformasjon er større enn noen gang, skriver han.
For ordens skyld: Medier24 er heleid av Watch Media Norge, som er del av det danske konsernet JP/Politiken. Medier24 har redaksjonell frihet til å dekke sine eiere på lik linje som vi dekker alle andre medier
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no