– Du blir faktisk lyttet litt mer til, sier Tarjei Gilbrant i Kilkaya om å være norsk medieteknologiselskap i utlandet.

Kilkaya-sjefen mener nettaviser må personalisere fra første rad: – Du har ikke noe valg

Det norske teknologiselskapet Kilkaya har blitt bransjestandard i Norge, og får stadig større fotavtrykk i Europa. Nå satser de tungt på personalisering.

Publisert

Inne på et kontor like utenfor sentrum av Ski utenfor Oslo finner man det norske selskapet Kilkaya, som leverer analyse- og personaliseringsverktøy til majoriteten av norske mediehus.

Totalt er selskapet til stede i tolv land i Europa, og ambisjonen er å bli større.

– Planen er å vokse dette organisk, og vokse fort, men ikke fortere enn vi kan. Vi må tjene pengene før vi kan bruke dem, sier daglig leder og medeier, Tarjei Gilbrant.

Selskapet har ingen investorer, men fire ansatte som eier selskapet. Han tror det er en stor fordel å ikke ha eksterne eiere.

– Hvis vi mener at noe er viktigst, så gjør vi det i dag eller i morgen, sier han.

Men hvordan kan et lite selskap på rundt ti årsverk hamle opp med andre store selskaper i samme bransje? Gilbrant tror Kilkaya har en «edge» over andre internasjonale aktører.

– Vi har jobbet med de meste avanserte kundene i verden over mange år; hele verden ser til Norge og Norden. Når det kommer til nettaviser er vi best på abonnement, direktetrafikk og teknologi, sier han og fortsetter:

– Det er ikke bare Kilkaya. Det er mange teknologiselskaper som kommer ut av Norge og Norden.

Gilbrant tror det er en fordel å komme fra Norden og være et medieteknologiselskap.

– Du blir faktisk lyttet litt mer til. Og ikke minst er kundelisten vår veldig relevant når du har alle disse store fra Norden på lista, sier han.

Kulturforskjeller

Kilkaya fortalte allerede om sine ekspansjonsplaner til Medier24 i 2024 under WAN-IFRA-konferansen i København.

Siden da har Kilkaya ekspandert i Mellom-Europa, og fått større fotfeste i Norden. I tillegg er de i dialog med to store aviser i Storbritannia, forteller Gilbrant.

Nils Ove Håland Riise ble nylig hentet inn som Chief Revenue Officer fra Washington Post for å være med på veksten.

I rundt fire år har Kilkaya holdt til i Ski, drøye ti minutter med tog utenfor Oslo.

Han ser forskjeller fra Norden og resten av verden i hvordan nettaviser prioriterer.

– Resten av verden ser ofte til Norden. I land som Storbritannia, Frankrike og USA gjør man seg avhengig av trafikken fra eksterne kilder, som Google Discover. Deres fokus er ofte på artikkelnivået, sier han.

I Norge og Norden opplever han et annet fokus, med hvordan forsiden, altså direktetrafikk, yter akkurat nå.

– Jeg sier ikke at direktetrafikk er svaret på alt. Det er en kombinasjon, men vi opplever at når vi møter internasjonale kunder så får de seg en liten a-ha-opplevelse. De ser at det er slik det blir gjort i Norden, og at de også kanskje bør tenke sånn, sier han.

Satser på personalisering

Kilkaya er kanskje først og fremst kjent for å være et selskap som leverer analyseverktøy, men satser nå for fullt på personalisering.

– Personalisering er virkelig der vi tar steg videre. Vi vil ha mye vekst i eksisterende marked. Vi har allerede mye med analyse, men der kan vi bygge på med å tilby personalisering, forteller Håland Riise.

De har bygget verktøyet Frontstudio slik at kundene kan styre forsidene sine etter personalisering.

– Jeg tror at det ikke er teknologien i seg selv man er redd for. Det man er redd for er å miste kontrollen, sier Gilbrant, og fortsetter:

– Hvis det er én ting jeg er opptatt av, og det gjelder alt vi leverer, så er det å sørge for at hver enkelt avis får uttrykke sitt oppdrag. Vi skal bare støtte det.

– Hvilken rolle vil personaliserte forside ha for dere fremover?

– Jeg tror jo at alle nettaviser er nødt til å personalisere forsidene sine etter hvert. Det er forventet av brukerne. Da mener jeg at du personaliserer toppen av forsidene, svarer han.

Tarjei Gilbrant og Nils Ove Håland Riise i Kilkaya.

Han tar opp at flere nettaviser allerede har personalisering, men på for eksempel rad fem eller lengre nede.

– Det er ikke der du får effekt. Du får effekt på toppen. Som bruker, når du kommer inn på en nettavis, så er det toppen du ser. Hvis kunden kommer inn fem minutter senere og ser de samme sakene, da har du tapt, sier han og legger til:

– Du må personalisere fra rad én. Du har ikke noe valg. Hvis du skal bygge den beste forsiden, så må du det.

Håland Riise tar opp at sosiale medier klarte personalisering bra da det først ble innført med algoritmestyrte feeder. Men han vil ikke la algoritmene løpe løpsk.

– Vi ønsker ikke at algoritmen skal ta over. Vi ønsker at algoritmen skal jobbe i harmoni med redaksjonen, sier han.

Jobber med brukergrupper

Kilkaya jobber også med utvikling av brukergrupper tilpasset ulike målgrupper, uten å lagre personlig informasjon.

– På en GDPR-vennlig måte vil vi ha brukergrupper. Det er fordi du som publisist ønsker å oppnå forskjellige ting med forskjellige grupper, sier Gilbrant.

Han viser til at man for eksempel kan vise saker med høy konverteringsrate til ikke-abonnenter, mens abonnenter får anbefalinger basert på leseengasjement.

For ordens skyld: Medier24 benytter tjenester fra Kilkaya.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS