Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland

☀️Sommerprognosen:

– Stavanger Aftenblad står fortsatt i nødvendig nedbemanning helt til 2027

Aftenbladet-redaktør Kjersti Sortland peker på Schibsteds TV-oppkjøp som en av de viktigste endringene så langt i år: – Innebærer en endring i hva slags medieeier Schibsted vil være.

Publisert

I spalten Sommerprognosen deler konsernsjefer og medieledere sine tanker om hva som har skjedd i bransjen i det siste, og hvordan de ser fremover. Dagens toppleder er sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland.

– Hva har vært den viktigste endringen i mediebransjen så langt i år – sett fra ditt perspektiv?

– Overtakelsen av TV4 og MTV i sommer innebærer en endring i hva slags medieeier Schibsted vil være. Ellers opplevde norsk mediebransje i fjor et historisk lavt nivå av samlede annonseinntekter. I Stavanger tapte vi også mange millioner mot året før. Det er alvorlig, fordi annonser har finansiert journalistikk i Aftenbladet i over 130 år. Det jobbes derfor om mulig enda hardere, for å kapre flest mulig annonsekroner i en tøff og internasjonal konkurranse.

– Hva tror du blir de største utfordringene innen kunstig intelligens det neste halvåret?

– Her er det mye å velge mellom. Som redaktør liker jeg dårlig hvordan bilder og video mister noe av sin dokumentariske kraft, når vi ikke kan tro på egne øyne av hva vi daglig får servert på sosiale plattformer. Krefter som ikke vil frie samfunn godt, drar fordel av at skillet mellom sant og usant tilsløres, over tid.

– Det har vært store nedbemanninger og kostnadsreduksjoner - når vil det begynne å oppbemannes/gå bedre igjen?

– Stavanger Aftenblad står fortsatt i nødvendig nedbemanning helt til 2027. Men vi har ikke ansettelsesstopp, og vi må fortsatt fornye oss. Hele hensikten med nedbemanning - i merkevarene og konsernet samtidig - er jo at driften skal gå bedre, et par år frem.

– Hva er én beslutning eller satsing du er ekstra stolt av i år – og hvorfor?

– Det er heldigvis alltid mye å være glad over og stolt av. Jeg er fornøyd med økt takt i å utforske nye formater som lyd, video og eksempelvis en egen tjeneste for mosjonsløpere. Fin vekst i digitale abonnement og god nyhetsdekning av en spennende region gjør meg ofte glad. Jeg er også stolt av våre skolebesøk i samarbeid med NRK, og arbeidet mot yngre lesere. Vi vokser gledelig (og litt overraskende) blant betalende kunder under 30 år - pluss 14 prosent, første halvår. Ingen klager over ungdommen her i gården!

– Hvis du kunne gitt ett råd til en redaktør eller medieleder på vei inn i høsthalvåret – hva ville det vært?

– Husk å sette av tid til en rolig prat med alle i bedriften, med jevne mellomrom. Akkumulert vil samtalene lære deg mer enn du tror, til strategisk og praktisk nytte i lederskap. Ellers mottar jeg gjerne noen gode råd selv, ettersom vi i høst skal inn i strategiprosess for de neste tre år.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS