Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.

Schibsted-resultatet øker

Schibsted-resultatet ser lysere ut i tredje kvartal, og resultatet for nyhetsmediene øker med 168 millioner kroner. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag la Schibsted frem kvartalstallene for tredje kvartal. 

De viser at lønnsomheten i mediene øker sammenlignet med samme kvartal i fjor. 

– Til tross for det utfordrende makroøkonomiske miljøet, er jeg glad for å kunne rapportere at Schibsted har navigert "det tøffe havet" godt i tredje kvartal, og levert en underliggende inntektsvekst på 1 prosent, og en konsern-EBITDA på NOK 741 millioner, 13 prosent opp fra samme periode i fjor, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

Øker etter kostnadskutt

For nyhetsmediene har også lønnsomheten økt sammenlignet med fjoråret. De endte med en EBITDA på 168 millioner kroner og en driftsmargin på ni prosent. 

Da Schibsted la frem tallene for tredje kvartal i fjor, hadde tallene rast for nyhetsmediene. Nå er det en økning fra fjoråret. 

Skogen Lund skriver i rapporten at det er en konsekvens av kostnadskuttene som ble satt inn tidligere i år

– Dette var drevet av fortsatt motvind i markedet innen trykt annonsering, digitale annonseinntekter i Sverige, samt lavere volum innen casual salg og trykte abonnementer, mens digitale abonnementsinntekter og digitale annonseinntekter i Norge viste gode resultater, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

Schibsted har det siste året slitt med lønnsomheten i mediesegmentet, og i januar kom beskjeden om at konsernet må kutte 500 millioner kroner. I forrige uke kom beskjeden om at de også skal kutte 500 millioner til i Nordic Marked Places. 

I samtale med Viaplay

I rapporten tar også Skogen Lund opp Viaplay. I september kjøpte Schibsted opp 10,1 prosent av det kriserammede konsernet, og de er sammen med Canal + og tjekkiske PFF Group de tre største eierne. 

– Som et neste skritt har vi startet en dialog med selskapet for å utdype vår kompetanse ytterligere, og vil nøye vurdere våre alternativer, med fokus på å styrke våre nordiske markedsposisjoner og støtte verdiskaping, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS