Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i intervju med Medier24-journalist Endre Simonsen
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery

Kulturministeren varsler store grep i de neste styringsignalene 

Det er ved de nye styringssignalene slagene om mediebusjettet står, sier Lubna Jaffery til Kampanje. 

Publisert Sist oppdatert

Da regjeringen la frem statsbudsjettet onsdag, kom det ingen store nyheter for mediebransjen. Mediebudsjettet følger for det meste de fireårige styringssignalene, og endte på omtrent 8,5 milliarder kroner. 

Til Kampanje sier kulturminister Lunba Jaffery (Ap) at det ikke er noen beskjed til mediebransjen i budsjettet.

– Og det tror jeg bransjen også var klar over. Men så skal vi jo lage nye, fireårige styringssignaler og det blir jo det store mediebudsjettet. Det er der slagene står, sier hun til Kampanje. 

Fra 2027 starter en ny styringsperiode, og arbeidet med de fireårige styringssignalene er allerede igangsatt i departementet. Jaffery sier de må ta noen konkrete grep, som hun allerede har varslet. 

- Vi står jo midt i disse utfordringene akkurat nå samtidig som bildet ikke er entydig. Vi ser at i lokalavisene går det relativt bra med opplagsoppgang, men så ser vi at medieøkonomien sliter på grunn av at annonseinntektene og techgigantene. Dette er problemstillinger som er veldig komplekse og som vi ikke klarer å løse alene, sier Jaffery.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS