Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Resultatet faller for Polaris Media

Svakere resultater i Sverige og distribusjonsvirksomhet står for fallet, mens de norske avisene vokser. 

Publisert Sist oppdatert

Polaris Media opplevde en resultatnedgang i første halvår 2025 sammenlignet med fjoråret, drevet av svakere utvikling i Sverige. Samtidig viser konsernet fortsatt vekst i digitale inntekter og høy andel heldigitale abonnement.

– Etter sterk resultatvekst i fjor, har 2025 så langt vært mer krevende for Polaris Media, sier konsernsjef Per Axel Koch.

I første halvår leverte konsernet en justert EBITDA på 106 millioner kroner, 15 prosent lavere enn samme periode i 2024. Andre kvartal endte med et justert resultat på 78 millioner kroner, en nedgang på 11 prosent. Koch peker på at svakere resultater i svenske mediehus og distribusjonsvirksomhet var hovedårsaken, mens de norske mediehusene hadde sterk vekst.

– Vi er godt fornøyde med resultatet i våre norske mediehus. Vi har over flere år lyktes godt med de digitale brukerinntektene, og denne positive utviklingen har fortsatt inn i 2025. 17 prosent vekst i de digitale brukerinntektene sammenlignet med andre kvartal i fjor er sterkt. I tillegg har vi vært dyktige med å holde kostnadene nede, sier Koch.

Veksten i brukerinntektene sørget for at de samlede inntektene i de norske mediehusene økte med 19 prosent i kvartalet, til tross for en nedgang på 5 prosent i annonseinntektene.

Tidligere i uken meldte Polaris at de vil gjøre tiltak i Sverige for å møte utfordringene i Stampen. De varslet da en bemanningsreduksjon på rundt 60 årsverk i tredje kvartal, med en beregnet helårseffekt på 45 millioner svenske kroner. Konsernet har også gjennomført strukturelle endringer i svensk distribusjonsvirksomhet, som forventes å gi en netto helårseffekt på 15 millioner svenske kroner.

– Dette er en nødvendig justering av kostnadene. Til tross for at vi fortsatt har god vekst i digitale brukerinntekter også i Stampen Media, har det vært en utfordring i flere år på inntektssiden, spesielt når det gjelder annonseinntektene i det svenske mediemarkedet. Det har vært en større tilbakegang i annonseinntekter enn i Norge, kommenterer Koch.

I juli fullførte Polaris Media kjøpet av de resterende 20 prosent av aksjene i PNV Media AB (Stampen Media) fra NWT Gruppen for 195 millioner svenske kroner. Oppkjøpet følger etter kjøpet av 10 prosent fra VK Media tidligere i år, og gjør Stampen Media til heleid datterselskap.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS