Viaplay Group på Hasle, eksteriør logo
Viaplay Group på Hasle, eksteriør logo

Ekspert om Viaplay-krisen: – Blodbad

– En kritisk situasjon som vi ikke har sett fra et skandinavisk mediekonsern i moderne tid, sier tidligere Kampanje-redaktør Lasse Gimnes.

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres.

Fredag morgen la Viaplay frem kvartalsrapporten for tredje kvartal - seks timer etter fristen.

Der skriver selskapet at de har blitt enige med sine største eiere om å rekapitalisere selskapet. 

De foreslår å utstede fire milliarder nye aksjer til en pris av en svensk krone.

Tidligere Kampanje-redaktør Lasse Gimnes er klar på hva han mener om tallene.

– Kvartalstallene viser en kritisk situasjon som vi ikke har sett fra et skandinavisk mediekonsern i moderne tid, sier Gimnes til Medier24.

I dag er Gimnes konsulent for flere Egmont-selskaper. Han har idrettsstjerner som Anders Mol og Christian Sørum, hekkekongen Karsten Warholm, skistjernen Johannes Høsflot Klæbo i stallen i Gimcom, som han eier.

Mener satsingen var for optimistisk

Selskapet har så langt i år tapt rundt 7 milliarder svenske kroner – og i tredje kvartal ble tapene på rundt 700 millioner

Det handler om gjeldsforpliktelser på nærmere 15 milliarder. 

– Dette er gigantiske tall, påpeker Gimnes.

Han forklarer videre at det kort sagt handler om en enorm strømmesatsing som viser seg å ha vært alt for optimistisk. 

– Rettighetene og produksjonene har kostet langt mer enn det har smakt. Samtidig ser vi at inntektsstrømmene reklame og premiuminntekter har fått en kraftig smell. Derfor ser vi nå dette blodbadet hos Viaplay.

Schibsted-svar

De foreslår å utstede fire milliarder nye aksjer til en pris av en svensk krone.

Pengene skal hentes gjennom en rettet emisjon mot to av de tre store eierne i selskapet, Canal+ og PFF. 

Canal+ er sammen med Schibsted en av aksjonærene som kjøpte seg opp etter at krisen var et faktum i Viaplay. Schibsted blir ikke nevnt som en del av redningplanen.

Konsernet kjøpte rundt 10 prosent av aksjene i Viaplay tidligere i høst.

Schibsteds kommunikasjonssjef, Daniel Frykholm sier til E24 at selskapet vurderer Viaplay-situasjonen. 

– Som vi sa i forbindelse med vår tredje kvartals presentasjon vurderer vi våre alternativer ettersom vi anser selskapets situasjon som mer utfordrende enn når vi investerte, sier Frykholm til E24.

– Vi er ikke ferdige med vår vurdering, legger han til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS