Illustrasjon, avis, avisillustrasjon, papiravis.
Illustrasjonsbilde av norske papiraviser.

Se tallene: Totalopplaget for avisene går tilbake

– Tallene viser at lokaljournalistikken står sterkt, og at lokal- og regionavisene er en viktig del av nordmenns hverdag, sier Randi S. Øgrey. 

Publisert Sist oppdatert

De ferske opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent, mens det digitale opplaget øker med 9,5 prosent. 

Se tallene for alle avisene nederst i saken. 

Alle aviskategorier går tilbake: Papiropplaget går tilbake 16 prosent fra andre halvår 2022 til andre halvår 2023, mens komplett-pakker har tilbakegang på 14 prosent

Unntakene er regionavisene og de minste lokalavisene som har opplagsvekst.

– Stadig flere nordmenn foretrekker å få med seg nyheter digitalt, det ser vi nå resultatene av. Den digitale transformasjonen pågår fortsatt for fullt hos de mindre lokalavisene, og flere ser ut til å lykkes godt med denne overgangen, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey.

– Regionavisene styrker seg både med økt opplag og flere lesere i perioden. Tallene viser at lokaljournalistikken står sterkt, og at lokal- og regionavisene er en viktig del av nordmenns hverdag, legger hun til. 

MBL opplyser at 64 prosent av opplaget nå er heldigitalt, og det er registrert over 1,6 millioner digitale abonnement i Norge.

Det er de minste lokalavisene som øker mest digitalt, med 21 prosent.

MBL rapporterer om et opplag på 245 titler, noe som er rekord, og et totalopplag på nærmere 2,6 millioner. 

Regionavisene har en opplagsvekst på 2,8 prosent og lokalaviser med under 4000 i opplag går fram med 1,3 prosent. 

– Nærmere 30 titler har redusert antall papirutgaver det siste året, og avisene har flyttet enda mer av den journalistiske kraften over på nett. Den digitale veksten veier dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir og komplett, noe som gjør at mange av mediehusene fortsatt står i krevende tider, sier Øgrey. 

Blant de nasjonale titlene er det VG+ som har størst vekst. 

Fædrelandsvennen øker mest av regionavisene, og blant nisjeavisene er det Dagens Næringsliv som mest. 

Blant lokalavisene er det Akersposten og Nordre Aker Budstikke som øker mest.

VG+-jubel og kake på desken onsdag.
VG+-jubel og kake på desken onsdag.

Norges 10 største aviser i opplag:

  1. VG* 307 000

  2. Aftenposten 249 000

  3. Dagbladet** 108 000

  4. Dagens Næringsliv 98 000

  5. Bergens Tidende 89 000

  6. Adresseavisen 79 000

  7. Stavanger Aftenblad 64 000

  8. Fædrelandsvennen 41 000

  9. Klassekampen 34 000

  10. Romerikes Blad 32 000

    *I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (32 900) og VG + (273 900)

    **I tallene for Dagbladet inngår opplagstall både for Dagbladet (22 900) og Dagbladet Pluss (85 000).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS