Illustrasjonsbilde av norske magasiner og ukeblader.
Illustrasjonsbilde av norske magasiner og ukeblader.

Fortsatt tilbakegang for magasinene

Voksen kvinne, med et totalopplag på 286.000, er den største kategorien og utgjør ca. én tredjedel av magasinopplaget.

Publisert Sist oppdatert

Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 8 prosent fra 2022 til 2023, og var i 2023 på 886.000. 

Det rapporteres opplag på 36 titler, og det ble solgt 28 millioner blader i 2023.

Alle kategorier går tilbake i perioden. Voksen kvinne, med et totalopplag på 286.000, er den største kategorien og utgjør ca. én tredjedel av magasinopplaget. 

Bolig og interiør er kategorien med flest titler og et opplag på til sammen 185.000, og Aktualitet og TV er tredje størst med 155.000 i opplag.

Hjemmet er Norges største blad målt i opplag per utgivelse, etterfulgt av Se og Hør tirsdag, Vi over 60 og Familien.

Fire magasiner øker opplaget fra 2022 til 2023, mens resterende går tilbake. Vi over 60 øker mest, etterfulgt av Dine Penger og Jeger.

Fra andre halvår 2023 rapporteres også digitale magasintitler i opplaget, og titler som KK Pluss med et opplag på 5500 og Se og Hør Pluss med 2600, rapporterer opplag for første gang.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS