Kreativ leder i Max Social, Vilde Darvik, tror enkleste måten å bygge kjennskap på for medier er tydelige profiler som representerer merkevaren.
– Vi snakker om å nå ut til en generasjon jeg tror ikke bare forventer personlig budskap, men krever det fra nyheter og brands, sier hun på NONA sitt arrangement om redaksjonelle profiler.
Hun trekker fram TV 2 som har en tydelig profilstrategi.
– Men til tross for det blir også Julie (Thorsen, TV 2) tatt for å være VG, sier hun og viser en Tiktok-video fra Thorsen der hun har blitt spurt om hun er VG-dama.
Hun viser skjermdumper fra flere SoMe-kontoer til mediehus, der alle har én ting til felles: en rød mikrofon.
– Det er ikke rart at de unge ikke ser forskjellen på dere, kommenterer hun.
Røde mikrofoner i mediehus.Skjermdump: NONA
Verdi
Til tross for problematiseringen, påpeker hun at de unge elsker at mediene lager norske nyheter.
Hun tar opp tre steg for å lykkes med profiler.
Velg få profiler
Ha en tydelig visuell og auditiv identitet
Tenk langsiktig, men start nå
– En nøkkel med Vinks suksess er at de kunne bruke tid på å bygge opp to profiler og ikke ti. Gevinsten man får er at de som får opp Vink i «feeden» forstår at det er Vink med en gang, fordi de kjenner igjen profilene.
Hun tar opp at TV 2 og Aftenposten har fått en ny konkurrent i Nettavisen:
– There’s a new blonde SoMe-journalist in town. Det synes jeg er kjempegøy. Og det blir gøy å se hva dere bygger videre, sier hun og kommer med en anbefaling om å utvikle serieformater.
Hun er også spent på å se hvilket medie som «vinner» Marius Borg Høiby-saken på SoMe.
– Der anbefaler jeg å tenke kreativt og se på hvordan enkeltstående news influensere har dekket like store saker i utlandet, sier hun.
Må være gjentakende
Darvik forteller at man kjenner igjen profiler som har en tydelig visuell identitet. Hun mener den må være gjentakende i hver eneste video. I tillegg må man ha en snert som kommer gjennom skjermen, påpeker hun.
– Det betyr ikke at det bare er de diggeste i redaksjonen som kan jobbe som SoMe-journalist, men man må bruke de som kommer gjennom skjermen, sier hun.
– Vi snakker om å nå ut til en generasjon jeg tror ikke bare forventer personlig budskap, men krever det fra nyheter og brands, sier kreativ leder i Max Social, Vilde Darvik.Foto: Kent Olsen
Hennes erfaring er at jo likere profilen er i alle videoene, jo raskere får man effekt.
– Det er litt rart å be SoMe-gjengen ha på seg det samme på jobb hver dag. Men det er ikke dumt.
Å tenke langsiktig mener hun også er viktig, samt å stille seg selv spørsmålet om hva man kan forvente av for eksempel en 17-åring.
Hun mener man først og fremst må være til stede og bygge kjennskap.
– Det som burde stå på tavlen hele tiden i SoMe-redaksjonen er «Hvordan kan vi sørge for at innholdet de ser i dag fra oss gjør at de sjekker oss daglig om fem år?». Det er vanskelig å måle, men det er det jeg tror er viktig.