Nordmenn er fremdeles blant verdens mest ivrige nyhetsbrukere, viser Reuters Digital News Report for 2025, som legges frem tirsdag.
82 prosent sier at de sjekker nyheter daglig eller oftere. Samtidig er det
færre som gjør det mange ganger i løpet av dagen: Kun 22 prosent oppgir at de
sjekker nyheter mer enn fem ganger daglig, mot 28 prosent i fjor.
Halvparten av befolkningen bruker mobilen til dagens
første nyheter, og 57 prosent gjør det via en nettavis eller app. Bruken av
sosiale medier som nyhetskilde ved dagens start er lav, og har falt – særlig
for Facebook.
Foretrekker å lese nyheter
Blant unge voksne har nyhetsbruken på sosiale medier økt betydelig, og er på
vei til å ta igjen nettavisene. I aldersgruppen under 35 år svarer 63 prosent
at de har brukt nettaviser til nyheter den siste uken, mens 61 prosent at de
har brukt sosiale medier. Det er et kraft hopp fra 42 prosent i fjor. TikTok er nå den
mest brukte plattformen i denne gruppen, tett fulgt av Snapchat og Instagram.
For de unge er VG den viktigste nyhetstilbyderen, både online og offline,
fulgt av NRK i begge kategorier.
Unge voksne skiller seg tydelig ut i nyhetsvanene sine, spesielt når det
gjelder videoformat. Mens kun 14 prosent av befolkningen totalt foretrekker å
få nyheter som video på nett, gjelder dette 36 prosent av dem mellom 18 og 24
år.
I aldersgruppen under 35 år foretrekker én av fire video, noe som er dobbelt
så mange som snittet i befolkningen. Likevel svarer 60 prosent av de under 35
at de fortsatt foretrekker å lese nyheter, også på nett.
Totalt sett foretrekker 70 prosent av nordmenn å lese nyheter på nett - en økning fra 57 prosent i 2020.
Best i undersøkelsen på lokale nyheter
Lokale nyheter har høy interesse i befolkningen Hele 87 prosent sier de er
interesserte i lokale nyheter, og lokalavisene scorer høyest som kilder til
informasjon om både hendelser, politikk og kultur i nærområdet.
Lokalviser er også foretrukket når det gjelder informasjon om lokalidrett og
arrangementer. Derimot er det plattformene som dominerer når det gjelder
serviceinformasjon og kjøp og salg.
Unge voksne mellom 18 og 24 år velger oftere
digitale plattformer framfor lokalaviser, men også her holder lokalmediene
posisjonen innenfor visse temaer, som lokalidrett og politikk.
Sammenlignet med andre land i rapporten, scorer Norge høyest på nesten alle parameterne for hva brukerne bruker nyhetsmediene til, kontra sosiale medier.
Mer forståelse av KI
Bruken av kunstig intelligens (KI) i journalistikken vekker fortsatt
skepsis, selv om flere i år tar stilling til bruken. Bare 19 prosent sier de er komfortable med å lese nyheter som i
hovedsak er produsert av KI med noe menneskelig tilsyn. Til sammenligning er 39
prosent komfortable med nyheter der KI kun brukes som støtteverktøy for
journalister, opp fra 36 prosent i fjor.
Kun fire prosent oppgir at de har brukt en
KI-tjeneste som ChatGPT som nyhetskilde den siste uken. Den mest populære
bruken av KI blant respondenter er punktvise oppsummeringer av nyhetsartikler,
med 26 prosent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no