Illustrasjonsbilde. Videofilming. Marie Sneve Martinussen. Arendalsuka.
Illustrasjonsbilde.

Nettaviser nær forbikjørt blant unge

Sosiale medier skyter fart som nyhetskilde for unge, ifølge ny Reuters-rapport.

Publisert

Nordmenn er fremdeles blant verdens mest ivrige nyhetsbrukere, viser Reuters Digital News Report for 2025, som legges frem tirsdag.

82 prosent sier at de sjekker nyheter daglig eller oftere. Samtidig er det færre som gjør det mange ganger i løpet av dagen: Kun 22 prosent oppgir at de sjekker nyheter mer enn fem ganger daglig, mot 28 prosent i fjor.

Halvparten av befolkningen bruker mobilen til dagens første nyheter, og 57 prosent gjør det via en nettavis eller app. Bruken av sosiale medier som nyhetskilde ved dagens start er lav, og har falt – særlig for Facebook.

Foretrekker å lese nyheter

Blant unge voksne har nyhetsbruken på sosiale medier økt betydelig, og er på vei til å ta igjen nettavisene. I aldersgruppen under 35 år svarer 63 prosent at de har brukt nettaviser til nyheter den siste uken, mens 61 prosent at de har brukt sosiale medier. Det er et kraft hopp fra 42 prosent i fjor. TikTok er nå den mest brukte plattformen i denne gruppen, tett fulgt av Snapchat og Instagram.

For de unge er VG den viktigste nyhetstilbyderen, både online og offline, fulgt av NRK i begge kategorier.

Unge voksne skiller seg tydelig ut i nyhetsvanene sine, spesielt når det gjelder videoformat. Mens kun 14 prosent av befolkningen totalt foretrekker å få nyheter som video på nett, gjelder dette 36 prosent av dem mellom 18 og 24 år.

I aldersgruppen under 35 år foretrekker én av fire video, noe som er dobbelt så mange som snittet i befolkningen. Likevel svarer 60 prosent av de under 35 at de fortsatt foretrekker å lese nyheter, også på nett.

Totalt sett foretrekker 70 prosent av nordmenn å lese nyheter på nett - en økning fra 57 prosent i 2020.

Best i undersøkelsen på lokale nyheter

Lokale nyheter har høy interesse i befolkningen Hele 87 prosent sier de er interesserte i lokale nyheter, og lokalavisene scorer høyest som kilder til informasjon om både hendelser, politikk og kultur i nærområdet.

Lokalviser er også foretrukket når det gjelder informasjon om lokalidrett og arrangementer. Derimot er det plattformene som dominerer når det gjelder serviceinformasjon og kjøp og salg.

Unge voksne mellom 18 og 24 år velger oftere digitale plattformer framfor lokalaviser, men også her holder lokalmediene posisjonen innenfor visse temaer, som lokalidrett og politikk.

Sammenlignet med andre land i rapporten, scorer Norge høyest på nesten alle parameterne for hva brukerne bruker nyhetsmediene til, kontra sosiale medier.

Mer forståelse av KI

Bruken av kunstig intelligens (KI) i journalistikken vekker fortsatt skepsis, selv om flere i år tar stilling til bruken. Bare 19 prosent sier de er komfortable med å lese nyheter som i hovedsak er produsert av KI med noe menneskelig tilsyn. Til sammenligning er 39 prosent komfortable med nyheter der KI kun brukes som støtteverktøy for journalister, opp fra 36 prosent i fjor.

Kun fire prosent oppgir at de har brukt en KI-tjeneste som ChatGPT som nyhetskilde den siste uken. Den mest populære bruken av KI blant respondenter er punktvise oppsummeringer av nyhetsartikler, med 26 prosent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS