Det nordiske medieleder-programmet Nordic Media Programme
flyttes til Norges Handelshøyskole (NHH) og tas over av medieforsker ved NHH, Tellef S. Raabe. Det forteller
han til Medier24.
Tidligere var det det finske lederutviklingsselskapet
Talent Miles som arrangerte kurset, som har blitt ledet av Bo-Magnus
Salenius i mer enn 20 år.
I fjor ble Raabe spurt om å ta ansvar for samlingen i Norge,
noe han takket ja til.
– Så spurte Salenius
om jeg ønsket å ta over hele greia, når han nå skulle gi seg. Og det hadde jeg
veldig lyst til, men det var viktig for meg å flytte administrasjonen
til NHH Executive.
– Vil styrke nettverket
Lederprogrammet for både kommersielle og redaksjonelle medieledere har blitt arrangert i over 30 år, og tidligere
norske deltakere er blant annet Pål Nedregotten, Thor Gjermund Eriksen og
Hildegunn Soldal.
Raabe sier det nå er ekstra viktig å styrke det nordiske
mediesamarbeidet.
– Vi ønsker å styrke
nettverket mellom de nordiske landene. En ting er konsolideringstrendene, og
det som skjer på eierskapssiden. Men en annen faktor er hvor potensielt sårbart
mediesystemet er i sin helhet, sier Raabe.
Han peker særlig på avhengigheten av amerikansk
teknologi.
– I lys av RSFs ferske pressefrihetsindeks er det
åpenbart at mye fungerer godt i Norden. Det er forsket en del på på nordisk
eksepsjonalisme. Men står du stille, blir du skutt. Jeg tror at
KI-utviklingen vil få en like disruptiv effekt som internett i sin tid hadde.
Derfor må vi må snakke mer om hvordan vi skal ivareta den
friheten vi har.
Peker på nordiske allianser
Raabe mener man ikke skal se bort fra at det kommer flere
strategiske allianser mellom de nordiske medieselskapene i tiden som kommer.
– Uten at det nødvendigvis
er krysseierskap, oppkjøp eller partnerskap. Det kan godt bli mer
felles teknologisk infrastruktur, samtidig som det kan bli mer bundling
og stoffutveksling på tvers av
landegrensene.
Raabe beskriver lederkurset som en møteplass for ledere fra
hele Norden og at målet er at de skal kunne inspireres av hverandre.
– Dette er definitivt ikke en
serie av akademiske foredrag. Deltakerne skal løse caseoppgaver og holde presentasjoner, og
det sentrale er diskusjonene som følger. Målsetningen er
helt klart at lederne skal reise hjem til sine
organisasjoner for å teste nye strategiske initiativ.
Kurset skal ha fire samlinger, en i hvert av de nordiske
landene med unntak av Island.
For Raabe blir kurset også en måte å komme seg ut av forskerkontoret på.
– Det kjekkeste med
jobben min er å være tett på der utviklingen skjer, sier han.
– Vesentlig kostnad
Kurset har en pris på i overkant av 100.000 kroner, og varer i et halvt år, fra september til mars.
– I en så presset medieøkonomi,
er ikke det mye penger å be om?
– Det er en vesentlig
kostnad, men med drøyt 20 plasser er det førstemann til mølla, svarer Raabe.
Han
påpeker at flere svenske, danske og finske konsern allerede
har signalisert at de vil sende ledere på kurset.
– Så håper vi at de norske
også vil kjenne sin besøkelsestid. Vi har alle mye å lære av hverandre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no