Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, fram et nytt mediepolitisk virkemiddel under høstmøtet til Norsk Redaktørforening.
Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe

Tar over nordisk medieleder-program

Medieforsker Tellef S. Raabe blir leder for Nordic Media Programme. – Vi ønsker å styrke nettverket mellom de nordiske landene.

Publisert

Det nordiske medieleder-programmet Nordic Media Programme flyttes til Norges Handelshøyskole (NHH) og tas over av medieforsker ved NHH, Tellef S. Raabe. Det forteller han til Medier24.

Tidligere var det det finske lederutviklingsselskapet Talent Miles som arrangerte kurset, som har blitt ledet av Bo-Magnus Salenius i mer enn 20 år.

I fjor ble Raabe spurt om å ta ansvar for samlingen i Norge, noe han takket ja til.

– Så spurte Salenius om jeg ønsket å ta over hele greia, når han nå skulle gi seg. Og det hadde jeg veldig lyst til, men det var viktig for meg å flytte administrasjonen til NHH Executive.

– Vil styrke nettverket

Lederprogrammet for både kommersielle og redaksjonelle medieledere har blitt arrangert i over 30 år, og tidligere norske deltakere er blant annet Pål Nedregotten, Thor Gjermund Eriksen og Hildegunn Soldal.

Raabe sier det nå er ekstra viktig å styrke det nordiske mediesamarbeidet.

– Vi ønsker å styrke nettverket mellom de nordiske landene. En ting er konsolideringstrendene, og det som skjer på eierskapssiden. Men en annen faktor er hvor potensielt sårbart mediesystemet er i sin helhet, sier Raabe.

Han peker særlig på avhengigheten av amerikansk teknologi.

– I lys av RSFs ferske pressefrihetsindeks er det åpenbart at mye fungerer godt i Norden. Det er forsket en del på på nordisk eksepsjonalisme. Men står du stille, blir du skutt. Jeg tror at KI-utviklingen vil få en like disruptiv effekt som internett i sin tid hadde. Derfor må vi må snakke mer om hvordan vi skal ivareta den friheten vi har.

Peker på nordiske allianser

Raabe mener man ikke skal se bort fra at det kommer flere strategiske allianser mellom de nordiske medieselskapene i tiden som kommer.

– Uten at det nødvendigvis er krysseierskap, oppkjøp eller partnerskap. Det kan godt bli mer felles teknologisk infrastruktur, samtidig som det kan bli mer bundling og stoffutveksling på tvers av landegrensene.

Raabe beskriver lederkurset som en møteplass for ledere fra hele Norden og at målet er at de skal kunne inspireres av hverandre.

– Dette er definitivt ikke en serie av akademiske foredrag. Deltakerne skal løse caseoppgaver og holde presentasjoner, og det sentrale er diskusjonene som følger. Målsetningen er helt klart at lederne skal reise hjem til sine organisasjoner for å teste nye strategiske initiativ.

Kurset skal ha fire samlinger, en i hvert av de nordiske landene med unntak av Island.

For Raabe blir kurset også en måte å komme seg ut av forskerkontoret på.

– Det kjekkeste med jobben min er å være tett på der utviklingen skjer, sier han. 

 – Vesentlig kostnad

Kurset har en pris på i overkant av 100.000 kroner, og varer i et halvt år, fra september til mars. 

– I en så presset medieøkonomi, er ikke det mye penger å be om?

– Det er en vesentlig kostnad, men med drøyt 20 plasser er det førstemann til mølla, svarer Raabe.

Han påpeker at flere svenske, danske og finske konsern allerede har signalisert at de vil sende ledere på kurset.

– Så håper vi at de norske også vil kjenne sin besøkelsestid. Vi har alle mye å lære av hverandre.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS