TV 2 Play har nå gått forbi både Viaplay og Max, ifølge Norsk Mediebarometer.
TV 2-sjef Olav T. Sandnes forteller hvordan de tenker om strategien rundt strømmetjenesten.
I år var TV 2 det tredje mediehus gjennom tidende til å ta «the double» - da de vant både SKUP-prisen og Den store journalistprisen for prosjektet «Russerhyttene».
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
– Strømming har hatt en utvikling over lang tid, men det har virkelig skutt fart de siste årene, sier TV 2-sjef, Olav T. Sandnes til Medier24.
Antallet som svarer at de har abonnement på TV 2 Play, økte fra 23 prosent til 48 prosent i årets Norsk Mediebarometer. Ifølge undersøkelsen har TV 2 Play gått forbi Viaplay og Max i løpet av de siste to årene.
– For TV 2s del må innholdsstrategien på strømming basere seg på en annen logikk enn lineær-TV. Hvor vi lineært skulle treffe mange med det samme innholdet samtidig, må vi sikre et bredt innholdstilbud på TV 2 Play. Alle trenger ikke elske alt, men alle skal elske noe på strømmetjenesten.
– Mange strømmer til oss
Sandnes forteller at veksten har fortsatt sterkt også inn i 2025, spesielt direkteabonnement, etter at avtalen med Telia ble avsluttet tidligere i år.
– Har man gjort seg til mer et «need to have»-produkt enn «nice to have»?
– Ja, det tror jeg. Vi ser i hvert fall at mange strømmer til oss, og det er jo intensjonen. Og ambisjonen er at TV 2 Play skal være et allemannseie, som folk flest tenker er en viktig del av innholdsmiksen i hverdagen.
De siste månedene har TV 2 hanket med seg priser. Etter å ha tatt med seg både pris og diplom på SKUP i 2010, hadde mediehuset en Tønsberg-Tørke fram til 2019. I fjor fikk de den første prisen for TV 2 nyheter siden 2010, og i år stakk de av med SKUP-prisen.
I tillegg var de i år det tredje mediehus gjennom tidende til å ta «the double», og vant både SKUP-prisen og Den store
journalistprisen for prosjektet «Russerhyttene».
Bare timer etter de mottok sistnevnte, var de igjen på scenen
i Bergen, og fikk prisen for årets nyhetsnettsted.
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække, Egmont-sjef Steffen Kragh og Olav Sandnes under utdelingen av Medieprisene i Bergen, med varierende grad av synlig glede.Foto: Kent Olsen
Selv om dette bildet kanskje ikke viser det, er Sandnes veldig
fornøyd med prisene.
– Det er en kjempeprestasjon det
vi har fått til journalistisk de siste årene. Som direkte følge av regjeringens momsendring har vi har måttet
kutte ganske hardt i TV 2 totalt sett, og det har også omfattet
journalistikken, sier han.
– I bransjen snakker man om å
nå målgrupper og det å være relevante. Da må vi også treffe den tide vi lever i,
og det gjør vi med Russerhyttene. Dette er en sak om et endret Norge, sier
Sandnes.
Sandnes påpeker også viktigheten av tilliten til de redaktørstyrte mediene, som han mener er viktigere enn noen gang.
– Da vi for noen år siden
snakket om samfunnsoppdraget måtte vi forklare hvorfor det ikke er en
selvfølgelighet å ha redaktørstyrte medier. Nå trenger vi ikke det. Den
virkeligheten og det trusselbildet vi står i nå, er veldig tydelig.
TV 2-sjefen har tidligere snakket om betydningen av en tredelt strategi med sport, nyheter og underholdning. Innenfor det siste har TV 2 markert seg blant annet på kjendisreality.
Mens kjendisreality fremdeles lever godt i Norge, har land
som Storbritannia satset mer på serier om ukjente mennesker. Det siste året har
også NRK hatt stor suksess med konsepter som «A-laget» og «Team Pølsa».
– Plass til begge deler
Også TV 2 har snust på mer ukjente folks historier i
realityserier.
– I Kompani Lauritzen har vi i flere år hatt suksess med Tropp, hvor det handler om unge mennesker og hvordan de mestrer
livet sitt. Så er det noen nye varianter på trappene også, som vi gleder oss
til å fortelle mer om etter hvert.
Sandnes tror likevel det er plass til begge deler.
– I «Farmen» startet vi med
vanlig mennesker, men har nå begge deler. Og det er flere konsepter man kan ha
begge deler av. Så får vi se fremover hvordan det vil utvikle seg.
Mens TV 2 det siste året har økt satsingen på video, etter
at de «snudde skjermen» i fjor høst, er lyd et format hvor de ikke satser like
stort.
– Vi har noen podkaster, men
for TV 2 har ikke podkast vært et like stort satsingsområde som for en del
andre, og det handler litt om prioritering. Vi har prioritert hardere på langformat
video og så har podkastsatsinger heller vært unntaket, sier Sandnes og viser til fotball-podkasten
B-laget.
– Så ser vi at andre lykkes
med det, og at det er et godt bidrag både til mediemangfoldet og abonnementsmodellen for enkelte mediehus.
Men vi ser at vi har såpass mange gode dragere på langformat video, at det fungerer
bra for oss.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no