TV 2 har hatt suksess med kostbare produksjoner som Forræder og Spillet.
Programredaktør Trygve Rønningen understreker viktigheten av å ta risiko og akseptere at ikke alle prosjekter blir en suksess.
Rønningen mener at dyre produksjoner som trekker mange seere er lønnsomme, og at balanse mellom kostnad og seerengasjement er avgjørende.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
I januar ble det kjent at TV 2 har gått forbi NRK i strømmekampen, ifølge Kampanje. Det ble også tema da programredaktør Trygve Rønningen fra TV 2 gikk opp på scenen under Nordiske Mediedager forrige uke.
Til Medier24 sier han at det er et øyeblikksbilde, og en evig kamp hver eneste dag for å holde på den posisjonen.
– Vi må være store for å være relevante. Det er viktig for TV 2 å være store, men å være større enn NRK har ikke noe poeng i seg selv, men at vi slår gjennom med store titler for seerne våre er viktig, sier han.
I fjor hadde TV 2 flere seersuksesser, som også var kostbare. Han nevner The Voice, Spillet, Farmen, Forræder og Vokteren.
– Det er store titler som er kostbare, men som også samler veldig mange seere, sier han.
Vil ikke reprodusere
Å vite om en produksjon blir en suksess eller ikke vet de aldri, seir han, men at de gjør mye analyse før de sier ja til et program.
– Det er ikke alltid vi slår gjennom med det vi prøver på, men vi må orke å ta risiko og ikke være redde for å mislykkes. Vi kommer til å gjøre feil valg fremover, men det må vi bare tåle, forteller han.
Trygve Rønningen under Nordiske Mediedager.Foto: Kent Olsen
Lykkes man er det mye å tjene på det, mener han.
– Noe av det mest lønnsomme vi gjør er noe av det dyreste vi gjør. En dyr produksjon som skaffer mange seere, den er lønnsom, sier han og fortsetter:
– Det er ikke sånn at vi skal lage billig TV, for det er sannsynligvis det minst lønnsomme. Men det må være en balanse mellom hva det koster og hva vi får ut av det. Betaler vi mye, så må vi også ha høye seertall.
Å lansere nye programmer og konsepter ønsker de å fortsette med.
– Man kan ikke reprodusere alle gamle ideer inn i evigheten. Du må alltid tørre å gå for nye, store ting. Det kommer vi til å fortsette med, sier han og røper samtidig at til høsten kommer TV 2 med et nytt prosjekt som de snart skal lansere.
Han holder kortene tett til brystet om hva det er, men avslører at det er innenfor underholdningssjangeren.
Sport og underholdning
Nyheter, sport og underholdning er tre stolper som TV 2 - og mange andre - satser på.
Rønningen beskriver kampen om sportsrettighetene som tøff.
– Vi er kjempeglade for rettighetene vi har, så kommer det alltid nye rettighetsperioder. Det er viktig for oss å ha premium sport, men rettighetskampen er tøff, sier han.
Han sier videre at hvis fotball er en premium-rettighet, så er det enten Champions League, Premier League eller norsk Eliteserie. TV 2 har to av de tre.
TV 2 valgte å ikke gå i budkrig om Premier League-rettighetene forrige runde. Han vil ikke svare om de ønsker å ta del i nye forhandlinger når ny periode skal forhandles om.
TV 2 hadde rettighetene i perioden 2010 til 2022.
– Det som skjedde forrige runde var at det var rett og slett for dyrt og ikke bærekraftig. Det tror jeg Viaplay, som kjøpte det den gangen, har fått kjenne på, kommenterer han.
Må være kirurgisk
TV 2 og flere andre medier stod i en tøff situasjon i 2024, med nedbemanning og kutt. Rønningen sier at den største lærebiten etter kutt er å være mye mer kirurgisk på hva man velger.
– Den tiden der du kunne tillate å kjøpe program som er sånn passe midt på treet, er over. Det stilles enda større krav til oss nå med å være tro mot planen og nøye med hva slags beslutninger man tar, sier han.
Under Nordiske Mediedager var også Netflix oppe på scenen og ble intervjuet. Rønningen ønsker Netflix hjertelig velkommen for å produsere på norsk.
– Det hjelper TV 2 i å være med på å bygge TV-bransjen. En Netflix-krone inn i TV-bransjen er bra, også for TV 2, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no