Egmonts lokaler i Nydalen i Oslo.
Erik Waatland
TV 2-eier Egmont med rekordår i 2021
Egmont økte omsetningen med 4,6 milliarder kroner.
Egmont doblet resultatet og leverte godt innhold og vekst på tvers av alle forretningsområder i 2021. Omsetningen økte med 4,6 milliarder kroner til 21,1 milliarder.
2021 ble det beste året noensinne for mediekonsernet Egmont, med innholdsmessig og kommersiell suksess innen alle forretningsområder.
Omsetningen ble på 21,1 milliarder kroner og økte med 28 prosent sammenlignet med 2020. Halvparten av omsetningsveksten på 4,6 milliarder kroner er organisk.
Den andre halvdelen kan tilskrives at Egmont nå har fullt eierskap i Norges største bokforlag Cappelen Damm og den norske TV-distributøren RiksTV, oppkjøp av e handelsselskapet Royal Design Group og økt eierskap i en rekke vekstselskaper.
Resultat før skatt utgjorde 2,5 milliarder kroner. Uten engangsgevinster var resultat før skatt 1,7 milliarder, noe som er en fordobling sammenlignet med 2020.
Det gjenspeiler betydelig fremgang innen film, TV, dataspill, tidsskrifter, bøker, digitale byråer og e-handel.
– Jeg er svært fornøyd med 2021 målt på omsetning, resultat og strategisk utvikling. Vi høster gevinsten av Egmonts strategi om å satse på kvalitetsinnhold og å bygge vekstselskaper basert på at folk strømmer mer, spiller mer og handler mer på nettet. Rekordåret 2021 gir oss et solid grunnlag for å skape flere fortellinger, mer journalistikk og unikt innhold i årene som kommer, sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh.
Nylig presenterte Egmont 2025-strategien «Grow with the Modern Consumer — Scale Up & Stand Out», der innholdsinvesteringer på 70 milliarder over en femårsperiode skal føre til en omsetning på 28 milliarder innen 2025, syv milliarder mer enn i 2021.
Fem forretningsområder – digitale bøker, TV-strømming, dataspill, digitale byråer og e-handel – skal fordobles i strategiperioden.