Redaktør John Berge foran Nordmørposten AS sine lokaler i Nedre Enggate 21 i Kristiansund.
Redaktør i Nordmørsposten, John Berge

Tilbyr salg av enkeltsaker: – Ville prøve en annen tilnærming

Lokalavisen Nordmørsposten selger i snitt over åtte enkeltartikler om dagen. – Det er kun vi som har hatt mot nok til å faktisk prøve det.

Publisert Sist oppdatert

Den digitale lokalavisen Nordmørsposten er tilbyr kjøp av enkeltartikler, noe få andre aviser gjør. Redaktør og gründer John Berge forteller at modellen har vist seg å være populær.

– Det er kun vi som har hatt mot nok til å faktisk prøve det. Når man starter fra bunn av med en helt ny lokalavis, var det en unik mulighet til å beta-teste, samtidig som man vokser, om dette er noe som målgruppen vil ha.

Avisen ble relansert som heldigital lokalavis i slutten av 2024, 34 år etter at den opprinnelige papiravisen ble lagt ned.

– Ville prøve en annen tilnærming

Berge ønsker ikke å gå ut med hvor mange salg de har på enkeltsaker totalt, men forteller at de i snitt har 8,2 salg av enkeltartikler per dag, og at snittet den siste måneden har vært 8,5. De benytter abonnementssystemet til Sesamy.

Den nåværende prisen per enkeltartikkel er 39 kroner, noe som da gir en gjennomsnittlig daglig inntekt på 331 kroner, og i underkant av 10.000 i måneden. 

– Jeg er superfornøyd med snittsalget vårt. Enkelte dager har vi hatt mellom 15-20 enkeltsalg per døgn. Jeg tror også vi når kjøpere som likevel aldri vil kjøpe abonnement, for eksempel ungdom. Men de kan kjøpe en sak hvor de selv, eller noe de kjenner, er en del av.

Han ønsker heller ikke å gå ut med abonnementstall før neste år.

– Men jeg kan si såpass at vi allerede er godt over kravene for pressestøtte. 

 I forkant av oppstarten av avisen gjorde Berge research hos flere små lokalaviser, sier han.

– Fra før av kjenner jeg til konseptet med én måned så å si gratis. Jeg ville prøve en annen tilnærming, fordi jeg har tro på produktet vårt.

Berges research viste at det er høy churn på tradisjonelt innsalg, og mange blir med videre fordi de glemmer å si opp, forteller han.

– Jeg tenker at vi vil heller ha lojale, faste abonnementer fremfor «freeriders» som igjen og igjen starter på én-kroners-tilbudene. Andre lokalaviser har bekreftet overfor meg at dette faktisk skjer. 

– Etterspurt

Ifølge Berge er enkeltsalg av artikler er noe mange forbrukere har ettspurt, men hvor mediebransjen har holdt tilbake.

– Det blir helt feil for meg. Jeg vil at folk skal få velge selv, om de bare ønsker å kjøpe èn eller noe få bestemte artikler. Av tilbakemeldingene vi har fått virker det som om mange setter veldig stor pris på dette.

Og avisen har hatt god vekst den siste tiden, forteller Berge. Han tror det skyldes stor sommerproduksjon.

– Og at stadig flere hører om oss, at våre saker vekker interesse i alle samfunnslag og i flere kommuner, at vår rekkevidde blir stadig større grunnet stor organisk vekst på Facebook og Instagram, samt det faktum at vi nylig ble landskjent via artikler i riksmedia.

For ordens skyld: Medier24 benytter også abonnementssystemet til Sesamy.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS