Den digitale lokalavisen Nordmørsposten er tilbyr kjøp av enkeltartikler, noe få andre aviser gjør. Redaktør og gründer John Berge forteller at
modellen har vist seg å være populær.
– Det er kun vi som har
hatt mot nok til å faktisk prøve det. Når man starter fra bunn av med en helt
ny lokalavis, var det en unik mulighet til å beta-teste, samtidig som man
vokser, om dette er noe som målgruppen vil ha.
Avisen ble relansert som heldigital lokalavis i slutten av 2024, 34 år etter
at den opprinnelige papiravisen ble lagt ned.
– Ville prøve en annen tilnærming
Berge ønsker ikke å gå ut med hvor mange salg de har på
enkeltsaker totalt, men forteller at de i snitt har 8,2 salg av enkeltartikler per dag, og at snittet den
siste måneden har vært 8,5. De benytter abonnementssystemet til Sesamy.
Den nåværende prisen per enkeltartikkel er 39 kroner, noe som da gir en gjennomsnittlig daglig inntekt på 331 kroner, og i underkant av 10.000 i måneden.
– Jeg er superfornøyd med snittsalget
vårt. Enkelte dager har vi hatt mellom 15-20 enkeltsalg per døgn. Jeg tror også
vi når kjøpere som likevel aldri vil kjøpe abonnement, for eksempel ungdom. Men
de kan kjøpe en sak hvor de selv, eller noe de kjenner, er en del av.
Han ønsker heller ikke å gå ut med abonnementstall før neste
år.
– Men
jeg kan si såpass at vi allerede er godt over kravene for pressestøtte.
I forkant av oppstarten
av avisen gjorde Berge research hos flere små lokalaviser, sier han.
– Fra
før av kjenner jeg til konseptet med én måned så å si gratis. Jeg ville prøve
en annen tilnærming, fordi jeg har tro på produktet vårt.
Berges research viste at
det er høy churn på tradisjonelt innsalg, og mange blir med videre fordi de glemmer
å si opp, forteller han.
– Jeg
tenker at vi vil heller ha lojale, faste abonnementer fremfor «freeriders» som
igjen og igjen starter på én-kroners-tilbudene. Andre lokalaviser har bekreftet
overfor meg at dette faktisk skjer.
– Etterspurt
Ifølge Berge er enkeltsalg
av artikler er noe mange forbrukere har ettspurt, men hvor mediebransjen har
holdt tilbake.
– Det
blir helt feil for meg. Jeg vil at folk skal få velge selv, om de bare ønsker å
kjøpe èn eller noe få bestemte artikler. Av tilbakemeldingene vi har fått
virker det som om mange setter veldig stor pris på dette.
Og avisen har hatt god
vekst den siste tiden, forteller Berge. Han tror det skyldes stor
sommerproduksjon.
– Og at
stadig flere hører om oss, at våre saker vekker interesse i alle samfunnslag og
i flere kommuner, at vår rekkevidde blir stadig større grunnet stor organisk
vekst på Facebook og Instagram, samt det faktum at vi nylig ble landskjent via
artikler i riksmedia.
For ordens skyld: Medier24 benytter også abonnementssystemet til Sesamy.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no