Regionavisene har holdt et stabilt opplag de siste fire årene, viser tall Medier24 har gjennomgått.
På de siste ni målingene, fra første halvår 2021 til første halvår 2025, har de fleste regionavisene vekst, med unntak av Nordlys, som har en tilbakegang på fire prosent.
Stavanger Aftenblad har den største veksten, på 4.264, med Fædrelandsvennen tett bak på 4.235.
– Vi hadde en del å ta igjen. Andre aviser var antagelig mer «digitalt modne» og lå noen år foran oss i løypa, når det kom til å rekruttere digitale, og i sum flere, abonnenter, sier sjefredaktør i Aftenbladet, Kjersti Sortland.
– Naturloven gjelder for alle
Hun legger til at hun er trygg på at Aftenbladet skal klare å vokse mer i eget marked de neste årene.
– Fortsatt opplever vi fin vind i seilene, så langt i år. For alle utgivere finnes det jo et tak et sted, av hvor mange innbyggere som er interessert eller som bryr seg om akkurat vår region. De geografisk forankrede nettavisene som typisk var best-i-vekst for noen år siden, opplever derfor nå gjerne en utflating eller nedgang i opplag, etter pandemien. Naturlovene gjelder for alle.
Aftenbladet ligger nå på syvende plass på listen over opplagstall. Sortland sier hun har påpekt til sine ansatte at dersom utviklingen forsetter for Aftenbladet og for Dagbladet, vil de snart rykke opp til 6. plass. Blant regionavisene har de Adresseavisen og Bergens Tidende over seg.
– Spesielt «storebror» BT i vest har hele tiden vært en inspirasjon for meg og for oss, fordi avisen har maktet å øke jevnt i opplag fra et allerede høyt, digitalt nivå. Det inspirerer, og gjør meg sterk i troen på at også Stavanger Aftenblad vil ha mulighet til ytterligere vekst foran seg. Så er det fortsatt opp til oss å levere. Ingenting skjer av seg selv.
Ser mot gammel rekord
– Hvor stort er potensialet?
– Det hadde vært morsomt å så vår gamle «all time high»-rekord fra papirtiden på 90-tallet. Den på nær 74.000 i tellende opplag. Det hadde selvsagt vært gøy å slå den rekorden - og kanskje er det mulig. Da må vi øke med 7.000. Det skal sikkert holde hardt, sier hun og påpeker:
– Da vi satt i 2022 og satte målet om å dra oss mot 50.000 digitale abonnenter innen utgangen av 2025, synes jeg vi tok hardt i Så viste det seg at det var mulig.
– Mange veier mot videre vekst
Nordlys har en tilbakegang på 1.005 målt mot 2021. Samtidig har de en digital vekst, og på forrige måling hadde de en svak vekst på 0,6 prosent.
– Svært stabile opplagstall tror jeg bestemt henger sammen med at Nordlys er en «må ha»-avis, sier Magne Storedal, konstituert sjefredaktør i Nordlys.
Han sier det skyldes den sterke satsingen på «å være best».
– Å ivareta denne posisjonen er noe av det viktigste vi i Nordlys kan gjøre. Det er mange veier mot videre vekst, men noe av det viktigste vi kan gjøre er å styrke Nordlys' digitale posisjon. Da må vi jobbe med relevans.
Storedal legger til at vi lever i en tid hvor alle opplever at man holder på å drukne i informasjon.
– Skal vi aktivt bli valgt i mengden av tilbydere, handler det om relevans. Da må Nordlys sørge for å være i inngripen med leserens egen hverdag.
– Svingninger er naturlige
I forrige måling har både Bergens Tidende og Adresseavisen fall i opplagstallene, målt mot halvåret før. Samtidig vokser begge digitalt. På listen over regionaviser er det Adresseavisen som har størst svingninger i opplag de siste årene.
– Fra første halvår 2021 til første halvår 2023 lå utviklingen relativt flatt, med en digitalvekst som kompenserte for fallet på papir. Det er en krevende øvelse å levere digital vekst som overstiger nedgangen i papir, skriver sjefredaktør i Adresseavisen Kirsti Husby.
Hun legger til at avisen siden 2023 har hatt en vekst på 3,5 prosent.
– Det er en positiv utvikling vi er svært godt fornøyde med. Svingninger er naturlige i dette markedet. Vekst kommer heller ikke lineært, men mer stegvis.
Husby sier veksten i avisen handler om å levere god journalistikk med høy kvalitet.
– Vi må være så gode på hendelsesnyheter at det er til oss folk kommer når noe skjer i Trøndelag, og samtidig levere viktig undersøkende journalistikk på jevnlig basis. Dette har vi lyktes godt med de siste årene.
Hun legger til at de også jobber mye med å videre utvikle løsninger for å få flere til å både prøve dem, og bli værende.
– Brukermarked har blant annet jobbet med karanteneløsninger for kampanjeryttere og med videreutvikling av kundereisen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no