Sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby

Adressa endrer redaktørkollegiet: Oppretter nye stillinger

Tar grep som følge av ny strategi.

Publisert Sist oppdatert

Adresseavisen oppretter to nye sjefsroller og fjerner en. De nye rollene er produkt- og etikkredaktør og stabssjef. 

Endringen skjer i forbindelse med ny strategi for mediehuset, forteller sjefredaktør Kirsti Husby til Medier24. 

– Produkt- og etikkredaktørstillingen handler om at vi strategisk sett ønsker å jobbe mot flere attraktive innholdssatnsinger og nye produkter, samtidig som vi skal styrke kjernen på breakingjournalistikk og graving, sier Husby. 

– Nødt til å jobbe mer tverrfaglig

Hun viser til at avisen nylig lanserte en restaurantguide, som har truffet godt. 

– Vi tror at vi i tillegg til kjernen vår, skal ha flere slike produkter i tiden fremover. 

Redaktøren skal også jobbe på tvers av hele huset. 

– Vi ser at vi fremover er nødt til å jobbe mer tverrfaglig når vi skal lage nye produkter, blant annet sammen med teknologi, brukermarked og annonse. 

I tillegg til arbeidet med nye produkter, skal stillingen også omfatte etikkansvaret. 

– Vi ser at det å jobbe mer systematisk med etikk, være flinke til å fortelle leserne hvilke valg vi gjør og hvorfor. I tillegg vil stillingen jobbe med PFU. 

Nåværende nyhetsredaktør Erlend Hansen Juvik går inn i rollen som produkt- og etikkredaktør. I den forbindelse skal nyhetsredaktørstillingen lyses ut, sier Husby. 

Vil satse mer på rekruttering

Samtidig endres rollen til nåværende prosjektredaktør Sondre Mikal Alvær. Han blir nå ny stabssjef i avisen. 

– Stabssjefrollen handler om å håndtere kompetanse, rekruttering, organisasjonsjobbing og beredskap. Og fordi alle fire redaktørene i redaktørkollegiet vil jobbe tett med redaksjonen, trenger jeg noen som kan tak i stabsfunksjoner, sier hun og legger til at en del av oppgavene som lå under prosjektredaktør nå vil ligge under stabssjef. 

Avisen har i løpet av høsten lagt ny strategi for fremtiden. Husby forteller at en av tingene de fokuserer på, er abonnementsvekst. 

– Vi har en god abonnementsutvikling, og vi ser at brukerinntekter blir viktigere og viktige. Vi har sagt at vår viktigste oppgave er å rekruttere og beholde abonnenter. Men i tillegg skal vi også nå nye brukergrupper, og må jobbe med å lage journalistikk som oppleves attraktivt for flere. 

Satser mer på unge

Hun legger til at de har justert målgruppen, og skal jobbe mer med å treffe yngre. Blant annet har avisen åpnet for gratis abonnement for alle VGS-elever i hele fylket. 

– I tillegg har vi styrket oss på ung-journalistikk med to journalister. De jobber blant annet med et undervisningsopplegg. 

Samtidig er både SoMe-satsing og mer bruk av KI inn i nye produkter en del av strategien. 

– Vi som alle andre jobber med å ta bruk KI i nye produkter, og det ser vi at vi må ha fokus på fremover for å få til målrettet innovasjon. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS