Fall på meningsmålingene for Statsminister Jonas Gahr Støres Arbeiderparti har vært noe av det som gledet leserne mest, ifølge undersøkelsen.

Dette skrev mediene mest om i første kvartal

Krigen i Ukraina, dyrtid, Aps fall, Haaland og skyting i Oslo er temaene mediene har skrevet mest om gjennom første kvartal av 2023.

Publisert

Det viser en undersøkelse utført av AgendaTracker.

Krigen og trangere økonomi opprører folk mest, mens Haalands scoringer og Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene gleder mange.

Analyse av nær 90.000 artikler viser at norske medier har fokusert på utenriksstoff om Ukraina og jordskjelvene i Tyrkia og Syria. På innenriksfronten har Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene, økte renter, strøm og matpriser fått myte spalteplass.

På bilde er en graf som viser de ti temaene som ble mest omtalt i temaene i første kvartal.
Disse ti temaene ble mest omtalt i temaene i første kvartal.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem.

Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker er det også disse sakene som gjør mest inntrykk på folk.

Undersøkelsen viser at det som gjorde nordmenn mest trist og opprørt var Ukraina-krigen, jordskjelvene i Tyrkia og Syria, vold i Oslo sentrum, økte priser, sensur av Roald Dahl-bøkene og Fosen-saken.

Det som gjorde nordmenn mest glade var ski-VM, Haaland-scoringer og Arbeiderpartiets fall på målingene.

På spørsmål om hvordan man synes medias dekning av sakene har vært var folk mest fornøyd med dekningen av ski-VM der hele 72 prosent mener mediene har gjort en god jobb, Ukraina-krigen fikk 57-prosent og Haaland-scoringene fikk 60 prosent.

Til tross for svært mange oppslag rundt Justisminister Emilie Enger Mehls (Sp) TikTok-bruk og Sophie Elise-saken, gjorde saken om Mehl kun inntrykk på 11 prosent.

Mediestormen rundt Sophie Elise og NRK bare gjorde inntrykk på 26 prosent av de i aldersgruppen mellom 18-29 år, og 13 prosent blant de mellom 50-59 år.

Powered by Labrador CMS