Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

– Svaret på alt er ikke +Alt

Polaris Media har ikke bestemt seg for hvordan de skal bundle mediene. Men Per Axel Koch sier de ikke følger Amedias «mediegud». 

Publisert Sist oppdatert

Polaris Media redder resultatet i tredje kvartal etter å ha nedbemannet i Sverige. I Norge opplever mediehusene vekst på både annonse og brukerinntektene, men de svenske mediehusene trekker resultatet ned. 

– På den ene siden er vi fornøyd med 18 prosent vekst digitalt i brukerinntektene i Sverige. Så har vi kuttet ut over 10.000 papirabonnenter der i år fordi de ikke var lønnsomme distribusjonsmessig, som gir en nedgang på seks prosent. Det er forståelig, men vi er ikke fornøyd, sier konsernsjef Per Axel Koch. 

Nedbemanningen på 68 årsverk i Sverige kom bare måneder etter en større omorganisering i konsernet. Koch er klar på at de ikke kan kutte kostnader annenhvert år for å redde inn resultatet i Stampen. 

– Det må snus, slår han fast.

Under presentasjonen ble det stilt spørsmål om bundle-produkter. Koch sa dette er noe de ser på, og nevnte at Amedia-sjef Anders Opdahl har kalt deres løsning +Alt for «medieguden». 

– Det er ikke en religion vi følger, sier Koch. 

– Ikke svaret på alt

– Du har flere ganger sagt at +Alt-modellen ikke er noe for dere, men at dere heller ser på regionale bundle-produkter. Når kommer de? 

– I Sverige har vi allerede gjort det. Der er det et eget abonnement med alle 16 Stampen-titlene, og Göteborgs-Posten. 25.000 abonnenter har valg det. I Norge har vi ikke laget lignende bundler, men vi vurderer det, sier Koch til Medier24. 

– Går ikke da toget fra dere mens dere står på perrongen og diskuterer hvilken bundle-modell dere skal ha? 

– Det ser ikke sånn ut på inntektsutviklingen. Vi må finne en forretningsmodell hvor vi får betalt for det enkelte mediehus. Og for oss vil det ligge mye kannibalisme i det, i en større modell med ett abonnement. 

– Men det betyr ikke at vi ikke jobber med å utvikle våre abonnement. Men svaret på alt er ikke +Alt. For Amedia er det flott, men det er ikke noe for oss. Svaret er fremdeles at vi ser på regionale bundler, men at jeg ikke kan si noe om når det blir. 

– Ikke fornøyd

På kvartalspresentasjonen ble også aksjekursen til Polaris Media et tema. I mai hoppet kursen opp 79 kroner i forkant av utbetalingen av ekstraordinært utbytte på over en milliard. 

Etter det har den falt drastisk, og var i slutten av oktober under 50 kroner. 

– Er du bekymret for aksjekursen? 

– Jeg er ikke bekymret, men jeg er jo ikke fornøyd. Jeg synes den aksjekursen er for lav, den avspeiler ikke de underliggende verdiene i selskapet. Men det er vår utfordring som ledelse, å klare å få det godt nok fram. 

– For lavt

Koch påpeker at et fall er naturlig etter et ekstraordinært utbytte, men at fallet har vært større enn utbyttet. 

– Før utbyttet var vi oppe og snuste på 100 kroner. Så da måles vi mot de 100 når vi nå ligger på rundt 50 kroner. Det gjør at vi har aksjer for en god milliard, og hvis man ser på verdien av selskapet, og de mediene vi har, er det klart at det er for lavt. 

Tidligere i år kjøpte Polaris Media de resterende 20 prosentene av Stampen Media for om lag 200 millioner kroner. Det vil gi en selskapsverdi på en milliard. 

– Jeg mener verdien av Stampen er langt over det, så da sier det seg selv at aksjekursen er for lav. Men det er markedet som bestemmer, så må vi jobbe videre med å få fram verdiene vi har. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS