CFO i Polaris Media, Jørgen Aune

Polaris Media-aksjen raser

Siden mai har aksjen nærmest vært i fritt fall, og er nå på samme nivå som i 2023. 

Publisert

Siden mai har aksjekursen for Polaris Media falt med over 40 prosent. 

Etter at konsernet i mai utbetalte et ekstraordinært utbytte på 1,1 milliard kroner, stupte kursen, og har siden den gang fortsatt å falle. Den siste uken har fallet vært på ti prosent. Kursen er nå på samme nivå som den var i 2023. 

Økonomidirektør i Polaris Media, Jørgen Aune, skriver til Medier24 at han ikke vil spekulere i hvilke faktorer som har drevet markedets prisning av aksjen den siste uken. 

– Ser man på kursutviklingen siden i vår, er det naturlig at kursen falt betydelig etter utbytteutbetalingen på 22,40 kroner per aksje i mai.

Han legger til at de registerer at kursnedgangen har vært større enn utbyttebetalingen, og at prisingen nå er på et lavere nivå enn den var før det ekstraordinære utbyttet ble annonsert i fjor høst. 

– For konsernledelsen er det selvfølgelig viktig å skape verdi for konsernets aksjonærer, og vi er opptatt av å utvikle konsernet videre gjennom fortsatt sterk vekst i digitale inntekter og effektiv drift.

Da konsernet la frem resultateter for andre kvartal i august, var resultatet svekket, og hadde en nedgang på 15 prosent. 

I forkant informerte også konsernet om nye kutt i Sverige, hvor de skulle kutte 60 årsverk. Det bare noen måneder etter at de gjorde grep som berørte 100 stillinger, og flere av avisene kuttet papirproduktet. 

Etter kvartalsfremleggingen sa konsernsjef Per Axel Koch at overgangen til det digitale i Sverige går greit. 

– Det lugger litt akkurat nå, men det er ikke noen grunn til at vi ikke skal få det til. Vi må justere litt på kostnadssiden, fordi man ikke har fått til den samme inntektsveksten som vi har fått i Norge. Men jeg har tro på at vi skal få det til, sier Koch.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS