Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet.

Dagbladet fusjonerer inn Dagbladet Pluss

– Dagbladet Pluss er i dag en mer moden og robust virksomhet, og vi ønsker derfor å samle Dagbladet og Dagbladet Pluss igjen, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord.

Publisert Sist oppdatert

Dagbladet fusjonerer mediehusets plusssatsing, Dagbladet Pluss, tilbake inn i selskapet. Det bekrefter sjefredaktør Alexandra Beverfjord til Medier24. Hun sier det er ingen dramatikk rundt fusjoneringen.

– Dagbladet Pluss ble skilt ut som selskap i 2015. Hensikten var å sette mer trykk, fokus og dedikasjon på brukerbetalingen, som på dette tidspunkt var i en tidlig fase. Nå har åtte år gått, Dagbladet Pluss er i dag en mer moden og robust virksomhet, og vi ønsker derfor å samle Dagbladet og Dagbladet Pluss igjen.

Beverfjord legger til at dette ikke er en ukjent modell i mediebransjen, og at andre aviser har gjort tilsvarende grep med nye produkter og forretningsområder.

– Dagbladet gjorde for øvrig også det samme med nettsatsingen. Da ble DB Medielab etablert. Senere ble dette fusjonert.

– Dagbladet tar innpå VG på freesite, men faller bak på pluss. Går freesiteveksten på bekostning av brukerbetaling?

Dagbladet har valgt en strategi der freesite er det viktigste. Vi har jobbet målrettet for vekst, og i fjor hadde vi størst digital leservekst blant norske aviser i den offisielle målingen fra Mbl. Men vi har også en viktig satsing på brukerbetaling, sier Beverfjord og legger til:

– Det er ingen tvil om at det å lykkes med brukerbetaling er mer utfordrende hvis man samtidig har en så tydelig freesite-strategi. Vi er derfor glade for at vi dette året har klart å få til vekst både på freesite og på Dagbladet Pluss.

Powered by Labrador CMS