Konserndirektør i Aller Media Nordic, Bente Klemetsdal.

– Å lede Dagbladet må være verdens mest spennende jobb

Bente Klemetsdal mener Dagbladet er undervurdert og sier konsernledelsen følger tett med på avisas omdømme.

Publisert

Klemetsdal er konserndirektør i Aller Media med ansvar for alle inntekter fra annonsører og abonnenter i Norden. Det familieeide konsernet har 60 titler i Norge, Sverige, Finland og Danmark. 

– Vi har 850.000 abonnenter og når over 50 prosent av hele den kvinnelige målgruppen og 37 prosent av den totale målgruppen. Det tilsvarer åtte millioner brukere blant befolkningen i Norden. 

Klemetsdal har 13 år bak seg i ledelsen for Aller Media Nordic, men har også mange års erfaring som leder av Canal+ i Norge og ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Radio Norge. Hun har sittet i styret for Norsk Redaktørforening og er nå styremedlem i Dagbladet. 

Klemetsdal er den eneste i styret for Dagbladet som har vært medlem av Redaktørforeningen, men hun vil ikke være med på at den redaksjonelle innflytelsen er for liten i styret.

– Vi har representanter for ansatte der og Christopher Aller som styreleder representerer sjette generasjon som eiere i et mediekonsern med en 152 år lang historie.

– Hva synes du om utviklingen i Dagbladet når det gjelder fall i trafikk og svekket økonomi?

– Dagbladet har alltid skapt et stort engasjement. Nå synes jeg det er morsomt å se den nye redaksjonelle ledelsen i sving. De jobber med å beholde særpreget samtidig som de ser behovet for å forbedre merkevaren. Journalistikken er det viktigste for å bli bedre på merkevare og leseropplevelser.

Konserndirektør Bente Klemetsdal i Aller Media Nordic har ansvaret for alt salg av annonser og abonnementer og sitter i styret for Dagbladet.

– Bør avisa endre innholdsprofilen sin?

– Det er ikke min rolle å uttale meg om det. Jeg har et bankende hjerte for Dagbladet og jeg mener Dagbladet er undervurdert. Vi har vunnet mange priser og vi har en enorm trafikk ved at vi når 1,5 millioner mennesker. Det skulle bare mangle at mange av disse bryr seg om innholdet, sier Klemetsdal.

– Hva synes du personlig om fronten på dagbladet.no?

– Vi må ta til oss kritikken av forsiden, men det er lett å glemme at vi også gjør ekstremt mye bra. Dagbladet har vært gjennom store endringer tidligere i sin lange historie og kommet styrket ut av disse fordi vi sammen utgjør en sterk innovasjonskraft.

Bente Klemetsdal sier at hun og ledelsen for øvrig er opptatt av omdømmet. 

– Vi følger det tett. Dagbladet fortjener en sterk merkevare, men vi må være flinkere til å gi noe tilbake. Personlig tror jeg også vi bør tenke mer samarbeid med andre aktører, for eksempel slik vi gjorde da vi samarbeidet om Norway Cup i mange år. Vi skal fortsatt satse på nyheter, underholdning og sport, men kan hende bør vi tenke litt mer bredde for å styrke merkevaren.

– Har Dagbladet forsømt seg når det gjelder å satse på abonnement? Dere har ca. 70.000, mens VG har nærmere 300.000.

– Vi har en stabil brukermasse og er et helt annet abonnementsprodukt enn VG. Vi er en åpen avis. Men det helt åpenbart viktig å jobbe for å få flere abonnenter. Vi har et godt utgangspunkt og vi har 850.000 abonnenter på nordisk nivå. 

– Er Dagbladet en trafikkmaskin for Aller Media?

– Nei, men jeg forstår at det kan ha dannet seg et slikt bilde. Allerede i 2019 sluttet vi å dele trafikk mellom nettstedene våre fordi vi vil styrke målgruppene og posisjonen for hvert enkelt brand. Vi vil ikke utvanne sterke merkevarer som KK og Se og Hør. Men vi har et godt samarbeid mellom Dagbladet og flere merkevarer. For eksempel har vi ikke seks medarbeidere på samme røde løper i forbindelse med en premiere, men vi pakketerer innhold til hvert enkelt produkt.

På spørsmål om det er lenge før styret i Dagbladet har funnet en ny ansvarlig redaktør, svarer Bente Klemetsdal at prosessen er i gang. 

– Å lede Dagbladet må jo være verdens mest spennende jobb, tenker jeg. Nå må vi støtte opp under de to som er konstituert i stillingen. Jeg er absolutt fornøyd med den jobben de gjør. Nå må vi sørge for at vi har kraft til å utvikle oss.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS