Årsresultatet i Aller Media i Norge endte på minus 32 millioner kroner, fra 32 millioner i pluss året før.
Driftsresultatet var 44,9 millioner kroner i minus i 2023, og her har de krympet det til minus 39,4 millioner kroner for 2024.
Konsernet nedbemannet i august 2024, og skriver at årets resultat er betydelig påvirket av dette.
Selskapet har avvikende regnskapsår, som regnes fra 1. oktober til 30. september.
Årsresultatet viser altså slutten av 2023 og de tre første kvartalene av 2024.
Regnskapet er for alle titlene konsernet har i Norge, slik som Dagbladet, Se og Hør, Allers, KK, SOL, Kode24. Allerede er det kjent at Dagbladets resultat falt fra 45 til én million kroner.
Regnskapet viser at tidligere konsernsjef Dag Sørsdahl hadde en lønn på nesten 8,3 millioner kroner, med en totalt godtgjørelse på 8,7 millioner.
Lavere bladsalg
Michael Aller, Group CEO i Aller Media Nordic, forteller at et underskudd aldri er tilfredsstillende, men at de har et langsiktig blikk.
– 2024 har vært preget av store endringer i mediebransjen, noe som gjenspeiles i våre regnskapstall. Vi står midt i et strukturelt skifte, der inntektsgrunnlaget for medier er i endring – og det preger resultatene til mediehusene, også vårt, skriver han i en e-post til Medier24.
Salgsinntektene har gått opp, fra 573 millioner kroner i 2023, til 617 millioner.
De har mistet 10 millioner kroner i blad- og avissalg, mens annonseinntektene har økt med rundt 3 millioner kroner.
Under posten "annet" har de tjent 50 millioner kroner mer enn året før, og lander på 121 millioner kroner.
– Av hensyn til forretningsmessige avtaler og konkurransesensitive forhold kommenterer vi ikke nærmere detaljene bak komponenter som ikke allerede er offentliggjort i vår årsrapport.
Likevel er det et fall i finansinntekenet: Aller Media fikk 76 millioner kroner i aksjeutbytte/konsernbidrag i 2023, men for 2024 fikk de rundt 63 millioner mindre – kun 12,7 millioner.
– Forskjellen er knyttet til konsernbidrag fra datterselskaper. Vi tilpasser kapitalallokeringen løpende for å sikre tilstrekkelig likviditet til drift og fremtidige investeringer.
Samtidig har finanskostnadene doblet seg.
Målrettede tiltak
I september 2024 omstrukturerte Aller-konsernet, og gikk fra fire landsorganisasjoner til en felles struktur under navnet Aller Media Nordic, med Dag Sørsdahl som administrerende direktør.
Sørsdahl sluttet i jobben tidligere denne våren.
– Vi bygger en virksomhet med fokus på varig verdi – ikke kortsiktig profitt. Derfor har vi investert offensivt i produktutvikling, teknologi og nye forretningsmodeller, som skal sikre bærekraftig vekst fremover, skriver Aller.
Han forteller at de er i gang med målrettede tiltak for å gjenopprette lønnsomheten.
– Som ledd i vår felles nordiske strategi har vi samlet ressurser og kompetanser på tvers av landegrenser for å arbeide mer effektivt og styrke vår posisjon i markedet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no